Projekt Inteligentní zastávky byl oficiálně spuštěn na začátku loňského podzimu na nejfrekventovanějších zastávkách městské hromadné dopravy v Ostravě. Po necelém půlroce od zavedení je zřejmé, že to byl správný krok. Lidé už zdálky vidí, kdy potřebný spoj pojede, klasické papírové jízdní řády využívají spíše už jen pro spoje, které se na tabule nevejdou, nebo pokud nevědí, kudy daná linka jede a jak dlouho to potrvá.

„Reakce jsou vesměs pozitivní, pouze na fórech se občas objeví slova o zbytečnosti. V zahraničí i jinde u nás jsou přitom tato zařízení samozřejmostí," řekl Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS, která systém na území Ostravy provozuje.

Na řadě míst a v obou směrech

V uplynulých dvou letech bylo nainstalováno celkem 55 elektronických tabulí. Loni během letních měsíců bylo takto osazeno celkem 17 zastávek 38 panely, dalších 17 panelů bylo už dříve nainstalováno na zastávkách Svinov mosty a Nádraží Svinov. Ve většině případů se jedná o využití panelů v obou směrech jízdy.

Jaké funkce inteligentní zastávky poskytují?• Aktuální čas příjezdu spojů na zastávku.
• Informace o nízkopodlažních spojích.
• Zvukový hlásič s údaji o nejbližších spojích pro nevidomé.
• Informace o výlukách a mimořádných událostech.
• Údaje mohou vložit zaměstnanci KODIS odkudkoliv hned po vzniku události, a to v jakoukoliv dobu. (*zdroj: MMO)

Zprvu inteligentní zastávky sloužily jen jako elektronické jízdní řády. „Od 5. října 2015 byl ovšem tento systém překlopen do takzvaného on-line režimu, to znamená, že jsou zobrazovány také informace o nízkopodlažních vozech nebo o aktuálním zpoždění linky," dodal Aleš Stejskal.

Rozšíření není v plánu

Systémem inteligentních zastávek jsou vybaveny také dva nové terminály na územích Ostrava-Hulváky a Hranečník. Zatímco na prvním jmenovaném terminálu tři nové panely už několik měsíců fungují, na novějším Hranečníku zatím ne.

„Několik panelů na společných nástupištích pro autobusy, tramvaje a trolejbusy bude zprovozněno od 28. února," potvrdil Deníku jednatel KODIS Aleš Stejskal.

Na dalších zastávkách ale prozatím elektronické panely nejen s údaji o odjezdech nepřibudou.

„Máme sice vytipovány další zastávky, které by bylo vhodné těmito panely osadit, například Dílny DPO, Kotva, Palkovského nebo Antonína Poledníka, ale v současné době rozšíření míst se systémem inteligentních zastávek v plánu není," uvedla tisková mluvčí ostravské radnice Andrea Vojkovská s tím, že projekt Inteligentní zastávky stál dosud 17 milionů korun, včetně DPH.