Ta, jak známo, naletěla bývalému bankéři Komerční banky Radku Pokludovi, který jí údajně za několik milionů korun prodal „zaručené originály“ Jana Zrzavého, Emila Filly a Jana Slavíčka.

PADĚLKŮ PŘIBÝVÁ

Deník zjišťoval, jak je možné, že se u nás rychle množí falza při prodeji uměleckých děl. „V posledních letech se doslova vyrojila řada jedinců či skupin, kteří vystupují coby renomovaní galeristé. Jejich drzost a odvaha jsou doopravdy neskutečné,“ uvedl Petr Pavliňák, soudní znalec, galerista, který se v minulosti podílel nejen svými znaleckými posudky, ale i jako odborný konzultant na řadě objasněných případů, kde šlo o obchodování s padělky.

„Vymýšlejí si třeba pohádky o tom, že působili léta v zahraničí a zastupují zájmy šlechtických rodů, a prý mají za úkol rozprodat jejich movitý majetek, včetně drahých uměleckých děl,“ řekl Petr Pavliňák.

ZDATNÍ NAPODOBITELÉ

Jak Petr Pavliňák vysvětlil, s těmito ,stínovými galeristy“ se mnohdy navíc spojují zdatní výtvarníci, kteří zhotoví často velmi zdařilou napodobeninu tak, že ji na první pohled nelze rozeznat od originálu. A jak by měl tedy sběratel umění postupovat, když chce získat drahý umělecký originál a nepřijít o své peníze?

„Především by nikdy neměl umělecká díla kupovat od neznámého člověka, když třeba zazvoní u dveří jeho domu s obrazem či sochou. Určitě důvěryhodné jsou renomované aukční síně, které disponují řadou uměleckých znalců. Navíc v každé takové síni můžete jednotlivá díla, která v nich zakoupíte, případně reklamovat,“ zdůraznil Petr Pavliňák.

PŘÍPAD SE VYŠETŘUJE

Současný případ kolem bývalého bankéře Radka Pokludy nechtěl Petr Pavliňák komentovat už proto, že je ve fázi vyšetřování.

V tomto případě tak zřejmě platí, že Pokludovi pomohla skutečnost, že se léta stýkal se známými umělci a proto se rozhodl, že z nich „vytáhne“ nemalé finance za padělky…