„Unikát, unikát, unikát,“ provádí expozicí Karin Raszková ze spolku Elegant Silesia. První část ukazuje vývoj bicyklů od roku 1815, kdy baron Karl von Drais vymýšlí prototyp dřevěného odrážedla, neboli dreisiny. V další jsou kola městská, a to včetně furtšlapu pro dámy z roku 1898 vyrobeného v Utahu v USA. „Je můj letos jsem s ním byla na srazu v Odense v Dánsku,“ podotýká Razsková.

Výstava pamatuje na závodní speciály od nejstarších po legendární model Favorit československé socialistické produkce. A závěr patří kolům turistů, pro ty mimochodem už v roce 1917 tiskne knihkupec Šolc cestovní mapu Moravy a Slezska, jiné historické průvodce ukazují dokonce převýšení na cyklotrasách.

Dopravní nehoda se smrtelnými následky v Ostravici.
Nehoda u vlakového nádraží v Ostravici si vyžádala lidskou oběť

Nechybí modely s dřevěnými ráfky. Pravou raritou na zámku v Paskově je anglické kolo Aitelen z roku 1990, jež na první pohled zaujme absencí řetězu, pohon od pedálů u něho zajišťuje kardanová hřídel. Bezpečnostní prvky tady představuje i stará lampa na svíčku vytlačovanou vzhůru pružinou.

„Býti cyklistou, to chce styl,“ upozorňuje banner od spolku Elegant. Expozici doplňují dobové plakáty a informační panely z dílny Petra Lexy Přendíka, také cyklistického nadšence a člena Klubu českých velocipédistů Moravan. Dá se z nich dozvědět, jak se například šijí pumpky pro cyklisty.