Patnáct let už městské části kolem Rudné ulice usilují o ochranu pro majitele okolních domů a své obyvatele. Dlouho bezvýsledně. Provedlo se několik měření, která vždy prokázala, že hluk doléhající z ulice k měřeným bodům u zástavby je těsně v normě (to je 70 decibelů u stávajících a 60 decibelů u nově vybudovaných silnic, pozn. red.).

Až v posledním roce se opět spustila intenzivnější vlna vyjednávání. Jediné úvahy se vedly o klasické protihlukové stěně po obou stranách ulice na území Poruby a Svinova, technologický postup však přinesl alternativu. Rudná tak nemusí skončit v koridoru.

Už to chystají

„Připravujeme k realizaci prototyp protihlukových svodidel, a to v nejpostiženějších úsecích Rudné ulice. Aktuálně chystáme podklady pro přípravu potřebné projektové dokumentace,“ uvedla pro Deník Michaela Slezáková z ostravské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Od úvah nad klasickou protihlukovou stěnou ŘSD ustoupilo nejen díky novým technickým možnostem, ale zejména proto, že hlukové limity v daném úseku nebyly překračovány a tedy nebyl ani zákonný důvod odhlučnění stavět.

K TÉMATU

Rudná ulice v městské části Svinov, 8. srpna 2020 v Ostravě.Zdroj: Deník / Lukáš KaboňSoukromé odhlučnení 

Snímek Deníku ze Záhumenní ulice na pomezí Svinova a Poruby u novostavby rodinného domu ukazuje, jak podle starosty Radima Smetany budou brzy vypadat české ulice, když nebude docházet k budování protihlukových opatření u rychlostních silnic. 

„Jedná se navíc o opatření, které může být realizováno na základě stanovení příslušného Krajského úřadu. Tudíž i administrativní náročnost je méně náročná,“ řekla Slezáková.

V nedávné době ŘSD na toto téma ostatně jednalo se zástupci přilehlých obvodů a obcí Prodloužené Rudné a Rudné, tedy Krásného Pole, Vřesiny a zejména Poruby a Svinova. „Požadavek na odhlučnění Rudné ulice je stále silnější, protože stavební úřady v okolí Rudné po investorech domů dnes dokonce požadují, že po výstavbě tento krok nebudou považovat. Což pochopitelně brzdí také rozvoj výstavby,“ postěžoval si starosta Svinova Radim Smetana, jehož na druhé straně těší, že ostravské vedení ŘSD se nyní snaží hledat maximální možná řešení, která zákon povoluje. A protihlukové elementy na svodidlech jsou toho neodzkoušeným výsledkem.

Částečná úleva

„Tento nový protihlukový prvek výrobci prezentují tak, že garantuje snížení hluku až o pět decibelů. Celou tuto záležitost vnímáme jako pilotní a na základě této první realizace budeme schopni zhodnotit, zda obyvatelům žijících v této lokalitě pomůžeme,“ dodala Michaela Slezáková z ŘSD. „Zařízení se zavěšuje na stávající svodidla asi do výšky 1,20 metru od země a má omezovat zvuk kol, nikoliv kabin,“ prozradil několik praktických informací z jednání s ŘSD starosta Svinova Radim Smetana. Náklady na „protihluková svodidla“ prozatím nejsou známy.