Neděle 28. února byla průlomový den pro řadu cestujících, kteří využívají příměstské spoje do Ostravy. Museli si zvyknout na přestupy a nový harmonogram, zcela jistí si nebyli ani bezpečností. Co se změnilo po třech měsících provozu terminálu?

Prvotní zmatky postupem času odvál vítr a lidé alespoň ti, jež změny od veřejné dopravy neodradily si našli „svůj spoj", kterým dennodenně jezdí. Přesto stále nepřekypují spokojeností.

NEČEKAJÍ, UJÍŽDĚJÍ

„Nechápu, komu terminál prospěl. Vlastně chápu. Samotní řidiči příměstských autobusů se baví o tom, že Hranečník je jen fraška, že nejde o ovzduší ani snazší dopravu. ,Naše autobusy jsou ekologické a ovzduší neznečišťují. Nechápu, proč nemůžou jezdit do centra jako dříve. Kdyby šlo tolik o ekologii, nejezdily by okolo něj ani tatrovky a kamiony. Jde jen o peníze pro Ostravu,' řekl doslova řidič," zmínila v dopise Deníku Jana Lečérová, jedna z cestujících.

Těm se nelíbí ani postoj řidičů. „Nečekají, ujíždějí. Možná už ne v takové míře jako dříve, ale stále se najde nejeden imbecil, který počká, až spoj přijede pár metrů od zastávky, a před nosem cestujícím práskne do bot," nebrala si servítky paní Martina, která do Ostravy denně dojíždí z Karviné. „A ty dvojí semafory, kde pravidelně chytím dvakrát červenou a nestihnu spoj do města, byl taky nápad roku," dodala cestující.

AŤ HNĚV VYŠUMÍ?

K podstatě a fungování terminálu už se ale nikomu moc nechce vyjadřovat. „Hranečník je téma, ke kterému už není co podstatného říct. Průběžně jsme nějaké úpravy udělali, ale žádné další razantní změny už v plánu nejsou," shrnul za všechny jednatel společnosti KODIS Aleš Stejskal.

Hlasy proti terminálu jsou však i po třech měsících hlasité. „Pokud se chce Ostrava tvářit ekologicky, měla terminál postavit na hranici města, tedy za Radvanicemi a Bartovicemi. Nejen z důvodu špatné lokace pro mě Hranečník není dobrý terminál. Postavilo jej sice jedno město, ale bohužel má dopad na dopravu krajskou. Někdy ne všechny projekty vyjdou a kolikrát je to i vinou nekomunikace mezi Ostravou a krajem," řekl Deníku například náměstek hejtmana pro dopravu Daniel Havlík.

BEZPEČÍ A SERVIS

Zprvu se lidé z důvodu umístění terminálu obávali také o svou bezpečnost. Tyto obavy se ale brzy ukázaly liché. Strážníci, již mají přímo v čekárně stanoviště, jsou na obchůzce vidět každou chvíli a podle mluvčího Městské policie Ostrava Michala Marša řeší sebemenší přečiny, včetně odhozených nedopalků či kouření na zastávkách.

Špatného slova neuslyšíte alespoň od řidičů, kteří mají kde zaparkovat. Podle ostravského radního Lukáše Semeráka má být navíc parkoviště na Hranečníku do budoucna oplocené a hlídané. „Řidiči, kteří budou dále pokračovat MHD, zde ovšem budou i nadále parkovat bezplatně," informoval radní.