Deník mapoval, jak je na tom Ostrava v otázce ceníku a podmínek rezidentního parkování ve srovnání se šesti největšími městy v České republice podle počtu obyvatel. Redakce srovnávala sumu, kterou zaplatí obyvatelé ve svých městech za parkování oprávnění v rezidentních zónách za osobu a rok.

V hlavním městě Praze mají dvojí cenu. Liší se podle velikosti parkovací oblasti. Za parkování ve větší zaplatí rezidenti dvanáct set korun za první auto ročně, za oprávnění v menší oblasti pak polovinu. „V Praze aktuálně připravujeme komplexní novelu parkování," podotkl mluvčí magistrátu hlavního města Vít Hofman.

Parkování v Ostravě. Ilustrační foto.
Ostrava rozšiřuje rezidenční parkování do dalších obvodů

Ještě vyšší je suma za roční parkovací oprávnění za první auto v Olomouci. Tam obyvatelé dají dva tisíce korun. Ještě o tisícikorunu více pak zaplatí rezidenti v Liberci. „Ceník jsme nově upravili v loňském roce, s platností od 1. ledna 2024. Další úpravy proto aktuálně neplánujeme," sdělila mluvčí Liberce Jana Kodymová. Větší rozšíření rezidentního parkování vedení města podle ní v tuto chvíli nechystá.

V Plzni je cena rezidentních karet pro obyvatele sedm set korun za rok. Stejně jako v Olomouci či Liberci není její výše odvislá od lokality.

Brněnský obyvatel pak za parkovací oprávnění na své první auto v takzvaných modrých zónách zaplatí jen dvě stě korun za celý rok. V příštích měsících se ale má cena navyšovat. „Diskutujeme o tom ve vedení města Brna. Je pravděpodobné, že ke změně tarifu dojde," řekl radní pro dopravu Petr Kratochvíl. Přestože od roku 2018 postupně přibývají oblasti, kam takzvané modré zóny zasahují, současný ceník k rezidentnímu parkování platí od roku 2019. Jak se změní a o kolik, zatím není jasné. V porovnání s ostatními městy tak v Brně vychází nynější cena 200 korun jako nejnižší.

V Ostravě stávající podmínky nedostačují

Podle oblastí, podobně jako v Praze, mají odstupňovaný ceník také v Ostravě. V Moravské Ostravě a Přívozu stojí parkovací oprávnění pro obyvatele dvanáct set korun a jako první se před více než deseti lety zóny objevily v centru města a na Fifejdách, před zhruba pěti lety přibyly také na sídlišti Šalamouna. Jsou také ve Vítkovicích a Mariánských Horách a Hulvákách, tam se za první auto platí ročně 480 korun. Kratšího trvání mají zóny ve Svinově a ve Slezské Ostravě.

Věžák v Ostrčilově ulici v Ostravě. Jaký bude jeho další osud?
Kolik nabídli? Ostrava znovu jedná o prodeji a rekonstrukci věžáku na Ostrčilce

„Důvodem zřízení zón bylo, že lidé mířící na vlakové nádraží, nám parkovali ve všech okolních ulicích, protože parkování u nádraží bylo kapacitně nedostačující," řekl Deníku starosta Svinova Radim Smetana s tím, že omezení platí pro zhruba desítku ulic v okolí parkovacího domu u nádraží. Do budoucna by rád zóny rozšířil. „Řidiči začínají parkovat dál a dál," popsal starosta.

Pro tři oblasti, Františkov, Kamanec a Novou Osadu, platí regulované parkování ve Slezské Ostravě. „Ne že bychom neměli místo pro vlastní rezidenty, ale na Kamenci a Františkově nám parkovali lidé z centra mířící třeba na krajský soud nebo pracovníci magistrátu a v Nové Osadě pak i přes zákazové značky návštěvníci zoo," vysvětlil starosta Slezské Ostravy Richard Vereš, podle něhož je stávající systém funkční a změny bývají minimální. Radnice plánuje rozšíření zóny i pro oblast Hladnova, zvažovat pak bude sídliště Muglinov.

Liberty Ostrava - hlavní brána, 17. ledna 2024, Ostrava.
Věřitelé Liberty vyšachovali Tameh z restrukturalizace huti. Plán míří k soudu

Ve Svinově i Slezské Ostravě je roční poplatek za první auto aktuálně 360 korun. „Naposledy se ceny parkovného ve městě měnily v roce 2019. Případné změny cen nyní nelze předjímat," uvedla ostravská mluvčí Gabriela Pokorná.

Parkovací domy impulsem pro změnu

A to proto, že magistrát, který určuje parkovací politiku ve městě, do budoucna chystá celkovou změnu koncepce. „To, co nás tlačí ke změně a na co by se obyvatelé měli těšit, jsou parkovací domy, kam jako město směřujeme vysoké stamiliony. Pokud v nich ale nikdo nebude parkovat a lidé budou svá auta odstavovat punkově po okolí, tyto investice se zmaří," řekl Deníku místostarosta centrálního obvodu a člen dopravní komise města David Witosz, podle něhož je systém historicky nedořešený a má své mouchy, proto se ke stávajícímu stavu příliš vyjadřovat nechce. Na jednotném parkovacím systému pro celé město už se pracuje.

Neznamená to však, že by pro Porubu, Jih, centrum a jiné části měla platit úplně totožná pravidla. „Opakovaně říkám, že pro velké obvody musí, samozřejmě v jejich součinnosti, vzniknout řešení na klíč. Když bude strážník řešit případ, musí mu zařízení fungovat po celém městě," řekl Witosz, který si dokáže představit vyšší cenu za rezidentní karty, zároveň však odmítá skokové zdražování. „Udělejme systém a každý rok jej cenově aktualizujme. Trápí nás tu nešvar, že něco zavedeme a dlouhé roky na to nesáhneme. A nic nenaštve občany víc než skokové zdražování. Takže ano, 1200 korun je pode mě málo, ale odmítám skokové zdražení na tři tisíce," popsal Witosz, podle něhož by jinou cenu za parkování měli platit rezidenti a jinou návštěvníci.

Ilustrační foto.
Veterina v Ostravě odmítla uspat nemocného kocoura. Jeho operaci provede zdarma

Ekonom Lukáš Kovanda ale nyní zdražování městům nedoporučuje. „Domácnosti jsou zdecimovány vysokými cenami posledních let, vysokým nárůstem. Ekonomika se nyní sbírá z inflačního šoku. Důvěra domácností v ekonomiku sice roste, ale nemyslím si, že zrovna v oblasti parkování by nyní mělo a muselo docházet ke zdražování," zamyslel se ekonom.

Roční ceny rezidentních (R) karet v Ostravě

MOAP (centrum): 1200 korun (každé další vozidlo 12 000 korun)

MOAP (Fifejdy II, Fifejdy III, Šalamouna): 480 korun (2. vozidlo 6000 korun, další vozidlo 12 000 korun)

Mariánské Hory a Hulváky: 480 korun (2. vozidlo 3000 korun, další vozidlo 6000 korun)

Svinov: 360 korun (2. vozidlo 2400 korun, další vozidlo 6000 korun)

Slezská Ostrava: 360 korun (2. vozidlo 3996 korun, další vozidlo 12 000 korun)