Zatímco zástupci města a dopravního podniku v pondělí v podvečer v porubské Slunečnici prezentovali a vychvalovali, lidé remcali, pokřikovali a nesouhlasili. Tedy alespoň ta hlasitější názorová skupina.

Podle investičního náměstka primátora Břetislava Rigera by tříkilometrová trať od Rektorátu VŠB po točnu Opavskou vypadala následovně: „Na trase by bylo šest zastávek, trať by po většině své délky měla šestimetrový absorpční travnatý koberec, zastávku Duha by ozvláštnili vodní prvky,“ okomentoval Riger trať, která by stála miliardu korun a 80 procent by uhradily evropské dotace.
Největší pozitivum, o které se všichni mluvčí opírali, je studie, podle níž by došlo ke snížení najetých kilometrů autobusů o 1440 kilometrů denně!

Tramvaje by sice najely dvojnásobek, leč s nulovým znečištěním ovzduší, které v Porubě z velké části způsobuje právě doprava. S moderní tratí a vozy by se navíc snížila hlučnost. 394 vykácených stromů by nahradilo 474 nových.

Když město tyto informace sdělilo a vybídlo k debatě, nastal pro ten večer obvyklý scénář. Pískot směrem k prezentujícím a potlesk k nesouhlasným komentářům z pléna.

PŘITVRDILI. VŠICHNI

Lidé napadli téměř každou informaci, kterou město pozitivně prezentovalo. V jednu chvíli se debata pořádně vyostřila. To když si zaměstnanec stavební fakulty s primátorem vyříkávali, kdo je větší odborník.

„Jděte do hajzlu, pane primátore,“ ozval se jeden muž, načež si vysloužil zastání a potlesk. Když i zástupci města dali varovně najevo, že nikdo jiný dříve s lidmi veřejné debaty nevedl a má-li tomu tak zůstat, je třeba jednat ve slušnosti, situace se zase zklidnila.

Nadále však padala i slova jako demagogie či kamufláž. „Nekřičte tu pořád, nebo jste někdo z hokynářství?“ tázala se mluvčí města Andrea Vojkovská. V tu chvíli se jedinkrát ozvala hlavní odpůrkyně trati Markéta Vysloužilová, kterou primátor veřejně uzemnil: „Paní Vysloužilová z hokynářství asi bude.“ I on si za ta slova vysloužil potlesk druhé skupiny.

REFERENDUM

Mladší lidé byli spíše pro, starší naopak proti trati. Ne však výlučně. Jednalo se mnohdy o starousedlíky, kteří si lokality váží právě pro její klid. „Mysleme na to, že tuto trať stavíme zejména pro ty, kteří ještě nejsou na světě,“ připomněl náměstek Riger.

Nakonec i primátor uznal, že se dvě názorové skupiny zkrátka nestřetnou a podpořil i lidmi navrhovanou variantu. „Zřejmě to opravdu skončí vyhlášením referenda. Nedivme se pak ale, pokud nebude usnášeníschopné.“