Cestující měli v úterý možnost poprvé si vyzkoušet jednokolejnou tramvajovou dopravu v Nádražní ulici. Autobusy, které jezdily od pátku do pondělí, nahradily opět tramvaje. Tentokrát však se změnou.

Nikdo z cestujících nevystoupí na zastávce Stodolní, ale načekají se při průjezdu tímto úsekem málem déle, než kdyby tramvaj skutečně zastavila a cestující mohli vystoupit a nastoupit do vozu.

Nasedáme po poledni do tramvaje číslo 2 na zastávce Elektra, kam se nově na nějakou dobu přemístila zastávka Stodolní.

Kdy vystoupit?

Dveře se zavřou, tramvaj se rozjede a v momentě, kdy projíždíme kolem Komerční banky, promluví k nám „strojový" hlas. Sděluje nám, že z důvodu oprav Nádražní ulice je zrušena zastávka Stodolní. Před výhybkou už čeká jedna tramvaj, dojíždíme ji a čekáme kousek od pasáže Vesmír, až projede spoj jedoucí z opačného směru.

„Prosím vás, to mám vystoupit už teď, nebo kdy?" klepe na okénko řidiče zmatený starší muž s igelitkou v ruce, který se v okamžiku, kdy tramvaj přibrzdila, roztržitě vymrštil ze sedadla a začal mačkat tlačítko k otevření dveří. S takovými otázkami se teď musí potýkat více řidičů tramvají, kteří projíždějí Nádražní ulicí.

Hlášení ve voze se totiž ozvalo pozdě, až v době, kdy cestující neměli možnost z tramvaje vystoupit. Navíc čekání v blízkosti Stodolní je delší, než kdyby zde tramvaj skutečně zastavila a „vyplivla" cestující.

Davy by překážely

Kdyby se však v rekonstruovaném úseku pohybovaly davy lidí, narušovaly by dělníkům probíhající práce. Jednokolejná tramvajová trať v Nádražní ulici totiž umožňuje provádět stavební práce související s rekonstrukcí této ulice. Dopravní podnik stále pracuje na zlepšení situace.

„Snaha omezit tramvajovou dopravu v centru města v období provozu jednokolejky co nejméně a tedy provozovat v této části města všechny linky a spoje přináší nepravidelnosti v tramvajové dopravě. Další komplikace přinesla i dopravní nehoda spoje tramvajové linky číslo 9 v křižovatce ulice Nádražní a Českobratrské. Situace je trvale monitorována a zodpovědní řídící pracovníci jsou připraveni zavést další opatření, které by situaci zlepšilo. V tuto chvíli se všem cestujícím omlouváme za nepohodlí, které jim v důsledku rekonstrukce ulice Nádražní vznikají," uvedl mluvčí DPO Miroslav Albrecht.

Jak jsme se sami přesvědčili, v Nádražní ulici se opravdu pohybovali zaměstnanci DPO, kteří sledovali a zaznamenávali činnost semaforů.

POSTŘEH KLÁRY KOHUTOVÉ

Kudy na Stodolní?Rekonstrukce Nádražní ulice, kterou město plánovalo řadu let, začala minulý pátek. S prácemi propukl i chaos v dopravě, a přestože město informuje o tom, že situaci úspěšně koordinuje, řidiči i cestující MHD jsou jiného názoru. Rekonstrukce se ale odložit nedala. První etapa totiž musí být dokončena do prosince tohoto roku, jinak by Ostrava musela vrátit evropské dotace, které pokryjí většinu nákladů.
Tak se stalo, že po jedenácti letech, kdy Ostrava hostí šampionát v ledním hokeji, je centrum paradoxně neprůjezdné. Navíc velké oslavy sedmdesátého výročí osvobození, které město také dlouhodobě plánuje, a které uzavřou Sokolskou třídu, připadají zrovna na 30. dubna. Tedy na den před hokejovým svátkem, kdy se fanoušci budou v Ostravě houfovat a hledat Stodolní.
S trochou nadsázky to vypadá, jako by se město za vylidněné centrum stydělo a zahraničním turistům přístup do něj stěžovalo, jak se dá.