Nejjednodušší cestou, jak se svézt na modro-stříbrných kolech, je stažení aplikace do chytrého telefonu. Potřebujete tedy mobilní data (alternativně lze při každém půjčení a vrácení kola zavolat na zákaznickou linku) a zadat číslo platební karty. Oproti Rekolům, která si za její ověření stáhnou jednu korunu, kterou hned vracejí, si Nextbike účtuje za ověření karty 50 korun. Ty mi připisuje na jezdecký účet. Přestože tedy všechny výpůjčky do 15 minut hradí za cyklistu město, Nextbike si jen za ověření účtu přijde na nemalý peníz.

Samotná výpůjčka je otázkou několika vteřin. Stačí v aplikaci naskenovat na kole umístěný QR kód a díky zabudované GPS se bicykl do pár vteřin sám odemkne. I proto jej, na rozdíl od Rekol, není nutné fyzicky připoutávat ke stojanům.

Také jízda je na modernějších a komfortnějších, leč váhově těžších kolech Nextbiku pohodlnější. A hlavně všechna mají tři převody, zatímco letošní růžové bicykly v Ostravě většinou jen jeden.

VRACEJTE DO STOJANŮ

Chvíli mi však trvá, než na mapě vyhledám první stojan s dostupným kolem. Většina z nich je v okolí prázdná. Ještě než k němu však dojdu, nacházím a půjčuji si v Poštovní ulici volně postavené kolo, které na mapě není. Cyklista jej evidentně vrátil mimo stojan.

Nextbike takové vrácení pokutuje částkou 250 korun. „Nejprve však uživateli zavoláme a bezplatně jej na to upozorníme. Takto obeznámený uživatel je zanesen do databáze, a pokud kolo mimo stanici vrátí znovu, pokutu už zaplatí,“ říká jednatel Nextbike Czech Republic Lukáš Luňák s tím, že kolo vrácené mimo stanici se může kdokoliv půjčit.

Sdílená jízdní kola Nextbike, 15. dubna 2019 v Ostravě.

Obvykle se má také ukazovat na mapě. Samotná jízda na nových moderních kolech je hotový balzám, a to i po žulových kostkách. Vibrace téměř žádné. I vracení kola je velmi rychlé a komfortní, stačí zmáčknout jedno tlačítko v aplikaci a na bicyklu posunout páčkou, která zablokuje pohyb zadního kola. Jen ten košík na řídítkách mohl mít Nextbike větší. Dámy zde psaníčko jistě odloží, ale nevím, zda něco víc.

Poruba je bez kol. Cyklisté jezdí jen jedním směrem

Jelikož je nyní v Ostravě „jen“ 400 kol – posledních 200 dorazí příští týden – jsou problémy s chybějícími bicykly častější. Zejména v Porubě, kde jich má v optimálním případě být šedesát. „Problém s nedostatkem kol v Porubě evidujeme, v příštím týdnu jich zde rozmístíme dalších šedesát. Lidé však jezdí většinou dolů ke Svinovu, opačným směrem moc ne. Navíc město tvrdilo, že z Poruby do historického centra lidé jezdit nebudou. A jezdí. V Porubě pak chybějí,“ přiznává jednatel Nextbiku Lukáš Luňák s ujištěním, že servisní tým i přesto „maká“ naplno.

Ne vždy ale stíhá kola rovnoměrně rozmisťovat. V příštím týdnu proto v Porubě přibude také další auto, které o to bude dbát. Aby však na všech více než 200 cyklostojanech ve městě byly trvale dostupné bicykly, muselo by jich v Ostravě být podle Nextbiku alespoň 1200, tedy dvojnásobek počtu, který bude příští týden. Zda se toho lidé dočkají třeba v příštím roce, bude záležet na datech, jež provozovatel letos zanalyzuje, a počtu výpůjček.

Nextbike v Ostravě
Počet stanic: 210
Počet kol: 600 (zatím 400)
Kde jsou: Moravská Ostrava a Přívoz, Poruba, Jih, Mariánské Hory a Hulváky, Slezská Ostrava, Vítkovice, Hošťálkovice, Petřkovice
V provozu: do 15. prosince
Cena: do 15 minut výpůjčku hradí město, poté 20 korun za prvních 45 minut a dalších 20 korun každou další půlhodinu