Sice jen o pár korun, ale zase – ceny jízdenek na městskou hromadnou dopravu v Ostravě příští rok podraží. Nový tarif Dopravního podniku Ostrava už schválili ostravští radní, projít musí ještě na valné hromadě společnosti Koordinátor ODIS, která se bude konat 9. prosince.

S čím budou muset cestující počítat? Krátkodobé jízdenky podraží o korunu. Patnáctiminutová bude tedy stát čtrnáct korun, hodinová dvaadvacet. Celodenní jízdenka bude dražší o šest korun, cestujícího vyjde na pětašedesát korun. Dražší budou i takzvané měsíčníky. Za třicetidenní jízdenku na jednu zónu zaplatíme o šestnáct korun více než letos, to znamená tři stovky. Na dvě zóny bude měsíčník stát čtyři sta korun, je to o třicet korun více než letos. Na tři zóny budeme muset počítat s šestatřiceti­korunovým navýšením a na čtyři s desetikorunovým. Nově vzrostou i ceny zlevněného jízdného, a to u patnáctiminutové jízdenky ze šesti na sedm korun a u šedesátiminutové z deseti na jedenáct korun. Změny se chystají u dlouhodobých jízdenek pro děti a žáky. Bude zavedeno pětiměsíční žákovské jízdné pro děti do patnácti let. Cena bude nastavena na přibližně 4,1násobek měsíčního jízdného.

Máte pochopení pro opětovné zdražování jízdného v ostravské hromadné dopravě?HLASUJTE V ANKETĚ VPRAVO NAHOŘE A DISKUTUJTE POD ČLÁNKEM!

„Zdražují se vstupy, tedy elektřina, nafta, snižuje se počet cestujících, a tím také tržby dopravního podniku. Dopravní podnik je kapacitně využit mezi padesáti až šedesáti procenty, stále přetrvává trend, že lidé raději jezdí auty,“ zdůvodnil zdražování jízdného ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD). Připomněl, že město udržuje nastavený poměr mezi dotací města na dopravu a platbami cestujících. „Už několik let platí, že třicet procent nákladů na jízdenku si hradí cestující, zbytek dotuje město Ostrava,“ řekl Kajnar.

Ročně Ostrava dotuje ze svého rozpočtu městskou hromadnou dopravu zhruba miliardou korun. Letos to bylo 993 milionů, příští rok se částka mírně zvýší na miliardu a padesát milionů korun.

Primátor předpokládá, že by cestující mohli za smogových situací jezdit městskou hromadnou dopravou zdarma. V prosinci o tom budou jednat zastupitelé. „Náklady pak dopravnímu podniku bude muset uhradit město, a docela jsem zvědav, co si s tím počne. Účet pak zřejmě pošleme vládě České republiky, ať to dorovná, protože stát je odpovědný za to, jaký vzduch tu dýcháme,“ řekl Kajnar.

>> Kolik zaplatíme za jízdenky

Druh jízdenky– Cena v r. 2010 (v Kč)– Navrhovaná cena v r. 2011 (v Kč)

15minutová– 13– 14
60minutová– 21– 22
15minutová zlevněná– 6– 7
60minutová zlevněná– 10– 11
24hodinová– 59– 65
30denní 1 zóna– 284– 300
30denní 2 zóny– 370– 400
30denní 3 zóny– 454– 490
30denní 4 zóny– 540– 550
>> GLOSA TEREZY KRUMPHOLZOVÉ

Kvůli smogu asi ušetříme, k radosti to ale není

Když jsem se zeptala několika lidí stojících na tramvajové zastávce, co říkají na to, že se má od nového roku zdražovat jízdné, všichni reagovali stejně: byli naštvaní. „Je to hrůza. Z čeho to máme všechno platit? Za všechno budeme od ledna platit víc, ale mzdy tomu neodpovídají,“ rozčilovala se pětačtyřicetiletá účetní Martina Lovosická, až ve mně vzbudila pocit, že za to mohu já. Lidé jsou zkrátka na slovo zdražování alergičtí, ať už se týká čehokoli. Jedna možnost, jak bychom mohli na jízdném ušetřit, by tady ale přece jen byla. Stačí, aby Ostravu přikryla smogová poklička, a můžeme se vozit zadarmo. Abych to vysvětlila úplně přesně, jízdné by se podle připravovaného návrhu radních nemělo platit v případě, kdy meteorologové vyhlásí signál regulace. To bývá tehdy, kdy je prachu ve vzduchu pomalu více než kyslíku. Možná chce město touto novinkou utěšit ty věčně brblající, kteří neustále upozorňují, že s ostravským ovzduším není něco v pořádku. Možná to některé lidi přinutí nechat auto a s ním i emise v garáži. Tohle opatření, které město chystá, je sice fajn, ale pro nás, jako občany Ostravy, by bylo nejlepší, kdyby jízdné zůstalo stejné a žádný signál regulace neexistoval.