V České republice jsou nejčastější věkové hranice pro poskytování slev v hromadné dopravě 65 a 70 let. V moravskoslezské metropoli platí ta druhá. To se ale Koordinační centrum seniorů v Ostravě snaží změnit. „Po několikaměsíčních debatách, při kterých jsme chtěli vymyslet něco, co bychom mohli pro ostravské seniory udělat, jsme přišli na to, že nejrozumnější bude prosazovat snížení věkové hranice pro bezplatné užívání městské hromadné dopravy ze 70 na 65 let," řekl Deníku Jiří Kovář, který v této věci Koordinační centrum seniorů v Ostravě zastupuje.

Magická hranice 70?

Podle něho je současná hranice pouze konvenční, nikoliv objektivně odůvodněná. „Můžeme se ptát, cože je to za magickou hranici těch 70 let? Kde se nám vzala? Vždyť před a po ní se v životě seniora nic nemění. Ta zásadní změna se odehraje při přechodu do starobního důchodu, tehdy životní úroveň klesá zhruba o jednu třetinu. To je finanční i společenský „sešup". Proč má tedy senior čekat až na dosažení sedmdesátky?" položil řečnickou otázku Jiří Kovář, který je mimo jiné také členem Rady Ostravského debatního klubu MY 50 plus.

Náměstek primátora města Martin Štěpánek aktivitu centra uvítal. „O této iniciativě už víme. Musíme ji však probrat s kolegy. Je třeba vše propočítat. Existují různé modely finančních úlev pro seniory, takže musíme zvážit, který bude právě pro Ostravu výhodný. V každém případě se tím budeme zabývat," uvedl.

Vyšší dotace města

Podle Jiřího Kováře je obava, že by pět ročníků seniorů s bezplatnou dopravou dokázalo ekonomicky srazit Dopravní podnik Ostrava „na kolena", směšná. „Logicky by to vyžadovalo vyšší dotaci pro DPO z rozpočtu města, ale kdyby se fotbalisté, veslaři a další sportovci trochu uskrovnili, jistě by pro dopravu zbylo více," dodal Jiří Kovář.

Ostravští senioři tuto aktivitu centra jednoznačně vítají. „Jsem v důchodu už dva roky a do sedmdesáti mi ještě další dva zbývají. V současné době využívám zlevněné jízdné, vzhledem k výši mého a manželova důchodu bychom ale cestování po Ostravě zdarma jedině přivítali," řekla osmašedesátiletá Dana Maléřová.

Stejný názor má i Lubomír Cap. „V některých městech v republice je jízdné od 65 let zdarma, nevidím důvod, proč by nemohlo být i u nás. Je mi sice už nad sedmdesát let, ale všem krokům, které by ostravským seniorů mohly ulehčit nebo pomoci, fandím," podotkl senior.