Stavbu cyklostezek v Ostravě provázejí nevýhodná výběrová řízení. Jak Deník již informoval minulý týden, město nyní musí vypisovat už potřetí soutěže na realizaci dvou stezek kolem řeky Ostravice, a sice úseků Seidlerovo nábřeží Slezskoostravský hrad a také Koblovský most lávka na Kamenec.
Přečtěte si také Cyklostezky: podezřelé soutěže
Už dvakrát totiž Ostravě doporučila soutěže zrušit Regionální rada Moravskoslezsko (RRM), která rozděluje evropské dotace na projekty. Její mluvčí Michal Sobek nyní vysvětluje, proč RRM předchozí výběrová řízení považovala za nevýhodná.
„Veřejné zakázky na tyto dvě cyklostezky byly poprvé zrušeny koncem minulého roku, protože byly zadány formou užšího řízení, při kterém mělo dojít k omezení výběru uchazečů prostřednictvím losování. Tento postup byl ale ze strany Regionální rady Moravskoslezsko v listopadu 2011 zakázán," přibližuje podezřelé okolnosti první soutěže neboli „losovačky" Sobek.
Nejlevnější nabídky byly vyřazeny
U druhého pokusu o výběrová řízení, která byla vyhodnocena letos v březnu, pak podle něj Ostrava dostatečně nevysvětlila postup při hodnocení přijatých nabídek. U obou soutěží totiž byly vyřazeny nejlevnější nabídky za nesplnění požadovaných kvalifikačních kritérií. Město přitom mohlo podle zákona vyzvat firmy, aby chybějící věci v těchto případech kompletní pojistné smlouvy a čestné prohlášení o jejich platnosti doplnily.
„Ostrava dostatečně nevysvětlila, proč při hodnocení uvedených dvou zakázek nevyužila tuto možnost. Po doplnění nabídek by se mohly uvedené stavby realizovat za nižší ceny. Rada proto doporučila uvedené zakázky zrušit a vyhlásit znovu, což město akceptovalo," přibližuje dále Michal Sobek.
Cyklostezka od Koblovského mostu na Kamenec má odhad ceny podle projektu 41 milionů korun, ve zrušeném výběrovém řízení z března byla vysoutěžena s minimální úsporou za 39,8 milionu korun. Nejlevnější firma, která však byla kvůli neúplnosti nabídky vyřazena, ji přitom chtěla postavit o 9,3 milionu korun levněji.
Maximální schválená dotace je 220 milionů
Úsek ze Seidlerova nábřeží ke Slezskoostravskému hradu pak zadávací projekt vyčíslil na 33 milionů korun a vítězná firma měla nabídku na realizaci za 31,6 milionu, tedy znovu jen lehce pod odhadovanou částku, ačkoliv se dnes stavební zakázky běžně soutěží výrazně levněji. V tomto případě nejlevnější, ale vyřazený uchazeč chtěl daný úsek cyklostezky postavit o 8,7 milionu korun levněji.
Obě zakázky jsou součástí projektu s názvem Cyklostezky Ostravice, v němž bude vybudována trasa od Koblovského mostu až na začátek Vratimova. Realizace tohoto projektu je rozdělena na čtyři úseky a celý projekt by měl být ukončen do konce roku 2013.
„Maximální schválená dotace z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko na celý projekt je 220 milionů korun. Tato částka ale bude určitě snížena, protože se při soutěžení dosahuje poměrně významných úspor," dodává mluvčí Sobek s tím, že dotace může činit maximálně 85 procent nákladů na vybudování cyklostezek, zbylé prostředky financuje statutární město Ostrava.
Bude třetí kolo soutěží konečně úspěšné?
Třetí pokus o vypsání výběrových řízení na dvě zmíněné cyklostezky přišel nyní. Podmínky prvního z nich už zastupitelé schválili na svém posledním zasedání, druhé bude součástí jejich jednání příští týden ve středu. Pro oba úseky to tak znamená minimálně roční skluz oproti původnímu plánu. Podle Jiřího Hrabiny (ČSSD), náměstka ostravského primátora pro investice, který v červnu na tomto postu vystřídal svého stranického kolegu Jiřího Srbu, by už problém s třetím výběrovým řízením být neměl. Na 99 procent se podle něj cyklostezky stihnou vysoutěžit tak, aby se na projekty daly využít slíbené evropské peníze.