VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Když ostravské tramvaje začala pohánět elektřina, lidé odmítali novoty

Ostrava - Letos uplynulo sto dvacet let od doby, kdy starosta Moravské Ostravy Anton Lux a místní advokát Alois Hilf požádali vládní úřady ve Vídni o koncesi na provozování městské koňské železniční dráhy.

25.11.2012 9
SDÍLEJ:

Tramvaje poháněné elektřinou se v ostravských ulicích objevily až v květnu 1901. Ale ještě dlouho trvalo, než parní lokomotivy zmizely z ulic nadobro.Foto: Ostravské muzeum

Argumentovali tím, že se dělníci potřebují z nádraží dostat včas do práce. Navzdory tomu byla jejich žádost bez bližšího vysvětlení zamítnuta. Císař František Josef I. udělil koncesi na provozování místní dopravní dráhy v Moravské Ostravě až o dvanáct let později v roce 1894.

Nástup elektřiny

V roce 1900 dospěla společnost Brünner Lokal-Eisenbahn Geselschaft, tedy Společnost brněnské místní dráhy, která v Moravské Ostravě provozovala městskou dopravu, k jednoznačnému poznání: tramvaje musí být poháněny elektřinou. V tomto ohledu předstihly nejprůmyslovější centrum rakousko-uherského mocnářství jiná města. Prahou začala jezdit první elektrická tramvaj roku 1891, v Olomouci vybudovala firma Siemens elektrickou pouliční dráhu s klasickým širokým rozchodem v letech 1898 až 1899.

V Ostravě byly největší brzdou zavádění elektrické dopravy těžařské firmy, které na tehdejší dobu argumentovaly vcelku logicky. Uhlí je v místě dostatek a není potřeba budovat drahé trolejové vedení. Pára je spolehlivá, podnikové elektrárny byly v té době velmi poruchové a pro dopravu by nebyl dostatek proudu. Byla tu i zkušenost s železniční dopravou, která už půl století spolehlivě fungovala.

Typický obrázek ostravských ulic z počátku 20. století. Malá parní lokomotiva tahala tramvajové vozy městské dopravy.

Brněnská společnost, která roku 1894 osobní městskou dopravu začala provozovat, měla s touto činností velkou zkušenost, protože jako první v českých zemích zahájila místní dopravu napříč Brnem již deset let předtím. Výstavba dráhy z Moravské Ostravy do Vítkovic, která měřila osm kilometrů, stála 600 tisíc zlatých. V roce 1898 byla trať prodloužena do Lhotky (Mariánské Hory) a Hulvák, později až do Svinova. Na této trati jezdilo devět parních souprav, přičemž se zjistilo, že potřebné zvýšení jejich počtu by bylo zcela nerentabilní. Firma by musela zakoupit několik dalších parních lokomotiv. Jediným východiskem se stala elektřina.

Strach z drátů

Její zavedení ovšem musela schválit zastupitelstva jednotlivých měst. Vítkovice a Mariánské Hory nic nenamítaly, ale v Moravské Ostravě nastal „boj proti vrchnímu trolejovému vedení". Řada významných osob tvrdila, že „škaredým zadrátováním ulic" zmizí půvab města a jeho starobylost. Opakovala se situace z doby zavádění telegrafní linky z Přívozu do Moravské Ostravy v roce 1850.

Pověrčiví Ostravané se smrtelně báli drátů i elektřiny, jejich mluvčí argumentovali tím, že sloupy což ví každý, jen úředníci ne přitahují blesky, časté větrné bouře, kterými je prý „místní kraj pověstný", budou sloupy vyvracet. Mohly by spadnout na lidi nebo domy. Elektřina způsobuje uřknutí hovězího dobytka. Městská rada se obrátila s prosbou na ministerstvo do Vídně, aby bylo od stavby telegrafu z Přívozu upuštěno. Někteří bojovníci proti novotám poškozovali vedení. C. k. úřady nakonec vydaly nařízení, že ničení telegrafního vedení bude postiženo několikaletým žalářem, poškozování kolejí vlaků dokonce smrtí.

Troleje a pantografy

Pokud jde o tramvaje či lokálky jak jim lidé říkali , nebyly vyslyšeny snahy vést trolej pozemní mezi kolejemi, jak to třeba bylo později časté u horských drah. První vozy se známým pantografem vyjely v Ostravě v květnu 1901. Elektrifikace umožnila zkrátit intervaly mezi jednotlivými soupravami na dvacet minut. Vozy dosahovaly pětadvacetikilometrové rychlosti a předčily „rychlost koně v čerstvém klusu". To bylo něco neslýchaného. V roce 1923 se tyto intervaly zkrátily na pouhých dvanáct minut. Tažné vozy s elektrickým pohonem byly o třetinu levnější ve srovnání s parními, jejich provoz byl nesrovnatelně ekonomičtější. A neznečišťovaly ulice kouřem a sazemi. Roku 1930 stála jízdenka z Přívozu do Svinova 2,10 koruny, z Vítkovic do Mariánských Hor korunu. Dělnické jízdenky byly samozřejmě levnější.

Typický obrázek ostravských ulic z počátku 20. století. Malá parní lokomotiva tahala tramvajové vozy městské dopravy.

Autor: Boleslav Navrátil

25.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Ostatní odborní pracovníci ve 18 500 Kč Ošetřovatelé a pracovníci v sociálních službách v oblasti pobytové péče Nižší zdravotnický pracovník/ce - sanitář/ka, ošetřovatel/ka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 18500 kč, mzda max. 21000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Místo výkonu práce: Sanatorium Jih, Pavlovova 2626/33, Ostrava, Kontakt: osobně, emailem, telefonicky, , Jsme nestátní zdravotnické zařízení, poskytující dlouhodobou lůžkovou péči. , Požadujeme čistý TR, jedná se o fyzicky namáhavou práci. Směnnost 12 hod. 6-18 hod., lze i domluvit individuálně., , Benefity:5 týdnů dovolené, příspěvek na stravu. Pracoviště: Osmed group s.r.o., Pavlovova, č.p. 2626, 700 30 Ostrava 30. Informace: Ivana Kovaříková, +420 777 851 257. Služby - Služby Kadeřník 15 000 Kč Kadeřníci Pánský/á kadeřník/ce. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: ZamK, Pracoviště: Stodolní 1056, Moravská Ostrava, Kontakt: osobně, nutno předem volat, adresa pro osobní schůzku bude upřesněna telefonicky, , Hledáme vhodného zájemce na pozici pánského kadeřníka v BARBER SHOPU s provozní dobou 10:00 - 24:00 hod., , Požadujeme: , - profesionální vystupováním, , - zájem o obor, - znalost módních trendů a kadeřnických technik , - praxi v oboru 3 roky, - zdravotní způsobilost pro práci kadeřníka, - čistý trestní rejstřík, - angličtina, francoužština nebo arabština výhodou. Pracoviště: Miroslava petrová - barber shop, Stodolní, č.p. 1056, 702 00 Ostrava 2. Informace: Miroslava Petrová, +420 604 932 224. Řemeslné práce - Řemeslné práce Švadlena 12 500 Kč Švadleny, šičky, vyšívači a pracovníci v příbuzných oborech Šička s praxí - vymezené pracovní místo pro OZP. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12500 kč, mzda max. 14000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: OZP, Pracoviště: Holvekova 651/28, Ostrava - Kunčičky, Životopis zasílejte na e-mail: textil@alexandr.charita.cz nebo poštou na Charita sv. Alexandra, Holvekova 651/28, 718 00 Ostrava- Kunčičky. Bližší informace poskytne vedoucí textilní dílny p. Zuzana Foltová - tel.: 731 625 849 nebo e-mail: textil@alexandr.charita.cz, , Do chráněné textilní dílny v Ostravě - Kunčičkách hledáme zaměstnance na pozici Šička s praxí - vymezené pracovní místo pro OZP., , Požadavky:, - praxe v šití na strojích , - výuční list v oborou výhodou , - přesnost, zručnost, samostatnost , - svědomitý přístup k práci , , Nabízíme: , - práce v přátelském kolektivu, - pracovní úvazek dle dohody (možnost plného i zkráceného), - jednosměnný provoz, - plat: 12 500 Kč až 14 000 Kč (dle dosavadní praxe a zkušeností), - stravenky, prémie, dovolená 25 dnů, - možnost kariérního růstu, - nástup dle dohody. Pracoviště: Charita sv. alexandra, ostrava - kunčičky, Holvekova, č.p. 651, 718 00 Ostrava 18. Informace: Zuzana Foltová, +420 731 625 849. Výroba - Mistři a příbuzní pracovníci v dřevařství, 16 000 Kč Mistři a příbuzní pracovníci v dřevařství, papírenství a polygrafii Stolař/ka - truhlář/ka - montážník/ce. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracoviště: Ostrava, Frýdek - Místek a okolí, Kontakt: telefonicky v pracovní době od 7:00 do 15:30 hod. na č. 603 825 899, e-mailem: lepik@toproors.cz nebo osobně na adrese Cementová 183/3, Ostrava - Hrabová, , Náplní práce je stolařská výroba (nábytek, atd.) a montáže dveří, zárubní u zákazníků., Požadujeme: řidičský průkaz sk. B, samostatnost, spolehlivost, praxe., Zaměstnanecké výhody: stravné, prémie.. Pracoviště: Topdoors cz ostrava s.r.o., Cementová, č.p. 183, 720 00 Ostrava 20. Informace: Pavel Lepík, +420 603 825 899.

Volební plakát v ostravských ulicích.
2 15

Skandál v obvodě Ostrava-Jih. Lečo ve volbách: Safari, metro… a mrtvý kandidát!

Záchrana paraglidistky ze stromu pod Javorovým vrchem v Beskydech.
4

Pod Javorovým zachraňovali paraglidistku z vysokého stromu

Můj největší zážitek v životě, řekl o reprezentaci baníkovec Stronati

Ostrava – Kvalitní výkony v dresu Baníku Ostrava mu zajistily premiérovou pozvánku do seniorské reprezentace. Třiadvacetiletý stoper Patrizio Stronati se během dvojutkání na Slovensku a Ukrajině v rámci Ligy národů nakonec na hřiště nepodíval.

Smrtící drogy zřejmě pocházejí z Polska

Ostrava – Syntetické drogy, po jejichž užití v Moravskoslezském kraji zemřeli v září dva lidé a více než dvacet osob bylo intoxikováno, s největší pravděpodobností pocházejí z Polska. Na páteční tiskové konferenci to uvedl náměstek ředitele moravskoslezské policie Radim Wita.

Budoucnost FNO má v rukou ANO. Kdo drží Machytku?

Ostrava - Největší zdravotnické zařízení v regionu s 3300 zaměstnanci a obratem více než pět miliard korun čeká na verdikt ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha doslova jako na smilování.

Derby s Karvinou? Půjde i o večeři s Holzerem a Stronatim, říká Martin Rak

Ostrava – Po duelu se Spartou a Slavií se fotbalový Baník Ostrava chystá na další atraktivní utkání. Tentokrát jím bude slezské derby s Karvinou. Obchodní a marketingový ředitel Martin Rak ví, že tento ostře sledovaný zápas je pro Baník další šance, jak se před zraky tisíců lidí kvalitně prezentovat.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT