VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Když ostravské tramvaje začala pohánět elektřina, lidé odmítali novoty

Ostrava - Letos uplynulo sto dvacet let od doby, kdy starosta Moravské Ostravy Anton Lux a místní advokát Alois Hilf požádali vládní úřady ve Vídni o koncesi na provozování městské koňské železniční dráhy.

25.11.2012 9
SDÍLEJ:

Tramvaje poháněné elektřinou se v ostravských ulicích objevily až v květnu 1901. Ale ještě dlouho trvalo, než parní lokomotivy zmizely z ulic nadobro.Foto: Ostravské muzeum

Argumentovali tím, že se dělníci potřebují z nádraží dostat včas do práce. Navzdory tomu byla jejich žádost bez bližšího vysvětlení zamítnuta. Císař František Josef I. udělil koncesi na provozování místní dopravní dráhy v Moravské Ostravě až o dvanáct let později v roce 1894.

Nástup elektřiny

V roce 1900 dospěla společnost Brünner Lokal-Eisenbahn Geselschaft, tedy Společnost brněnské místní dráhy, která v Moravské Ostravě provozovala městskou dopravu, k jednoznačnému poznání: tramvaje musí být poháněny elektřinou. V tomto ohledu předstihly nejprůmyslovější centrum rakousko-uherského mocnářství jiná města. Prahou začala jezdit první elektrická tramvaj roku 1891, v Olomouci vybudovala firma Siemens elektrickou pouliční dráhu s klasickým širokým rozchodem v letech 1898 až 1899.

V Ostravě byly největší brzdou zavádění elektrické dopravy těžařské firmy, které na tehdejší dobu argumentovaly vcelku logicky. Uhlí je v místě dostatek a není potřeba budovat drahé trolejové vedení. Pára je spolehlivá, podnikové elektrárny byly v té době velmi poruchové a pro dopravu by nebyl dostatek proudu. Byla tu i zkušenost s železniční dopravou, která už půl století spolehlivě fungovala.

Typický obrázek ostravských ulic z počátku 20. století. Malá parní lokomotiva tahala tramvajové vozy městské dopravy.

Brněnská společnost, která roku 1894 osobní městskou dopravu začala provozovat, měla s touto činností velkou zkušenost, protože jako první v českých zemích zahájila místní dopravu napříč Brnem již deset let předtím. Výstavba dráhy z Moravské Ostravy do Vítkovic, která měřila osm kilometrů, stála 600 tisíc zlatých. V roce 1898 byla trať prodloužena do Lhotky (Mariánské Hory) a Hulvák, později až do Svinova. Na této trati jezdilo devět parních souprav, přičemž se zjistilo, že potřebné zvýšení jejich počtu by bylo zcela nerentabilní. Firma by musela zakoupit několik dalších parních lokomotiv. Jediným východiskem se stala elektřina.

Strach z drátů

Její zavedení ovšem musela schválit zastupitelstva jednotlivých měst. Vítkovice a Mariánské Hory nic nenamítaly, ale v Moravské Ostravě nastal „boj proti vrchnímu trolejovému vedení". Řada významných osob tvrdila, že „škaredým zadrátováním ulic" zmizí půvab města a jeho starobylost. Opakovala se situace z doby zavádění telegrafní linky z Přívozu do Moravské Ostravy v roce 1850.

Pověrčiví Ostravané se smrtelně báli drátů i elektřiny, jejich mluvčí argumentovali tím, že sloupy což ví každý, jen úředníci ne přitahují blesky, časté větrné bouře, kterými je prý „místní kraj pověstný", budou sloupy vyvracet. Mohly by spadnout na lidi nebo domy. Elektřina způsobuje uřknutí hovězího dobytka. Městská rada se obrátila s prosbou na ministerstvo do Vídně, aby bylo od stavby telegrafu z Přívozu upuštěno. Někteří bojovníci proti novotám poškozovali vedení. C. k. úřady nakonec vydaly nařízení, že ničení telegrafního vedení bude postiženo několikaletým žalářem, poškozování kolejí vlaků dokonce smrtí.

Troleje a pantografy

Pokud jde o tramvaje či lokálky jak jim lidé říkali , nebyly vyslyšeny snahy vést trolej pozemní mezi kolejemi, jak to třeba bylo později časté u horských drah. První vozy se známým pantografem vyjely v Ostravě v květnu 1901. Elektrifikace umožnila zkrátit intervaly mezi jednotlivými soupravami na dvacet minut. Vozy dosahovaly pětadvacetikilometrové rychlosti a předčily „rychlost koně v čerstvém klusu". To bylo něco neslýchaného. V roce 1923 se tyto intervaly zkrátily na pouhých dvanáct minut. Tažné vozy s elektrickým pohonem byly o třetinu levnější ve srovnání s parními, jejich provoz byl nesrovnatelně ekonomičtější. A neznečišťovaly ulice kouřem a sazemi. Roku 1930 stála jízdenka z Přívozu do Svinova 2,10 koruny, z Vítkovic do Mariánských Hor korunu. Dělnické jízdenky byly samozřejmě levnější.

Typický obrázek ostravských ulic z počátku 20. století. Malá parní lokomotiva tahala tramvajové vozy městské dopravy.

Autor: Boleslav Navrátil

25.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Kvalitáři a testovači výrobků 18 000 Kč

Kvalitáři a testovači výrobků, laboranti (kromě potravin a nápojů) Inspektor/ka kvality. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 18480 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: Místo výkonu práce: Na Rovince 887, Ostrava-Hrabová, 720 00 , Nutno se na pohovor objednat a přinést s sebou životopis., , Nabízíme:, - hlavní pracovní poměr, - nástupní mzda 15 900,- Kč, (po zaučení a zapracování možnost zvýšení mzdy na 16 380,- Kč), - náborový příspěvek až 5 000,- Kč, - bonusy na docházku, dopravu a údržbu pracovního oděvu 2 100,- Kč, - dotovaný oběd, - dvousměnný provoz (ranní, odpolední), - směny pondělí až pátek, - víkendy volné, - snadná dostupnost MHD, , Náplň práce:, - kontrola finálního produktu, - zapisování výsledku do formuláře, - spolupráce s ostatními oddělením, , Požadujeme:, - elektrotechnické, nebo technické vzdělání výhodou, - základní znalost MS-Office, - aktivní přístup, flexibilita, spolehlivost, pečlivost, - schopnost pracovat v týmu a učit se novým věcem, zvládání stresu, - anglický jazyk výhodou. Pracoviště: Flexi t agency s.r.o. hrabová, Na Rovince, č.p. 887, 720 00 Ostrava 20. Informace: Petra Marinčáková, +420 774 507 002.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební zámečníci 14 900 Kč

Stavební zámečníci Zámečník/ce. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14900 kč, mzda max. 14900 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: ZamK, Pracoviště: Na Jánské 1869/56, Slezská Ostrava, Kontakt osobně po předchozí tel. domluvě 596 235 967., , Nástup IHNED. , Pracovní doba od 7:00 do 15:30 hod. ve Slezské Ostravě (Hranečník). , Pracovní poměr na dobu neurčitou., , Zámečnické práce, svařování, montáže., , Požadované dovednosti:, -Vyučení v oboru nebo alespoň v příbuzném oboru nebo praxe v oboru zámečník, -Svářečský průkaz eletro nebo TIG nerez výhodou, , Nabízíme:, -odpovídající mzdové ohodnocení, -prémie ve výši 0 % - 50 % ze základní mzdy, -samostatnou a zodpovědnou práci, -práce po celé roční období, -dobré firemní zázemí. Pracoviště: Stavby complet s.r.o., Na Jánské, č.p. 1869, 710 00 Ostrava 10. Informace: Daniela Riedlová, +420 596 235 967.

Výroba - Výroba Manipulační dělníci ve výrobě 14 000 Kč

Manipulační dělníci ve výrobě Operátor/ka výroby. Požadované vzdělání: bez vzdělání. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 27. Poznámka: Zaměstnání na dobu určitou - půl roku a poté možnost prodloužení., Vhodné i pro osoby zdravotně znevýhodněné a absolventy., , Požadujeme:, spolehlivé lidi s ochotou pracovat ve 3-směnném provozu., , Nabízíme:, Proplácení cestovného (na základě předložených jízdenek). Možnost rychlého karierního postupu na pozici mistra a vedoucího směny z důvodu absence zaměstnanců právě na těchto pozicích., , Zájemci se mohou hlásit:, - telefonicky na čísle 731 009 303 - p. Tomáš Linh Le, , Místo výkonu práce: CT Park (průmyslová zóna Hranice), ul. Olomoucká 306, 753 01 Hranice.. Pracoviště: Comfort job agency s.r.o., Stodolní, č.p. 741, 702 00 Ostrava 2. Informace: Tomáš Linh Le, +420 731 009 303.

Obchod - Obchod Obsluha čerpacích stanic a mycích linek 88 Kč

Obsluha čerpacích stanic a mycích linek dopravních prostředků Obsluha čerpací stanice. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 88 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Práce na čerpací stanici LPG v Ostravě, tankování aut, prodej lahví. Vhodné pro OZP, ČID/PID, starobní důchodce - nenáročná práce. Práce s penězi - hmotná odpovědnost. Spolehlivost, bezúhonnost. Hledáme i brigádníky na záskok. Stravenky 109 Kč. Životopisy na email: smatlak@tomegas.cz nebo volat na: 777 364 414. Pracoviště: Tomegas s.r.o. - provoz. ostrava, Novinářská, č.p. 3178, 702 00 Ostrava 2. Informace: Lukáš Šmatlák, +420 777 364 414.


Ve středečním Deníku vychází speciální příloha SFC Opava

Letní koupaliště Ostrava-Poruba
1 72

Kraj má nejvíce koupališť, jinak v průzkumu propadl

Manželé vyrábějí betonové zázraky

Beton. Pro většinu lidí obyčejná směs, která se používá ve stavebnictví, pro jiné kouzelný materiál, ze kterého se dají vyrobit například dýmky, reproduktory, umyvadla, panenky. Právě manželům Janě a Markovi z Milíkova se beton stal osudným v tom druhém případě.

Tři šelmy na útěku a zbytečná smrt pod koly expresu: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pondělí 16. července 2018.

Návštěvníci zoo mohou nově obdivovat i bonsaje

Novou botanickou expozici nazvanou Zahradní umění Dálného východu, která byla slavnostně představena v pondělí 16. července, najdou návštěvníci hned za vstupem do ostravské zoologické zahrady.

Brankář Vaclík po přestupu do Sevilly: Škoda, že s Ronaldem jsme se minuli

Loni se brankář Tomáš Vaclík přestupu do Benfiky Lisabon nedočkal, letos mu však přesun na Pyrenejský poloostrov vyšel. Zamířil do španělské Sevilly a Deníku prozradil: Škoda, že s Ronaldem jsme se minuli. Ale liga tím neutrpí

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT