VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Když ostravské tramvaje začala pohánět elektřina, lidé odmítali novoty

Ostrava - Letos uplynulo sto dvacet let od doby, kdy starosta Moravské Ostravy Anton Lux a místní advokát Alois Hilf požádali vládní úřady ve Vídni o koncesi na provozování městské koňské železniční dráhy.

25.11.2012 9
SDÍLEJ:

Tramvaje poháněné elektřinou se v ostravských ulicích objevily až v květnu 1901. Ale ještě dlouho trvalo, než parní lokomotivy zmizely z ulic nadobro.Foto: Ostravské muzeum

Argumentovali tím, že se dělníci potřebují z nádraží dostat včas do práce. Navzdory tomu byla jejich žádost bez bližšího vysvětlení zamítnuta. Císař František Josef I. udělil koncesi na provozování místní dopravní dráhy v Moravské Ostravě až o dvanáct let později v roce 1894.

Nástup elektřiny

V roce 1900 dospěla společnost Brünner Lokal-Eisenbahn Geselschaft, tedy Společnost brněnské místní dráhy, která v Moravské Ostravě provozovala městskou dopravu, k jednoznačnému poznání: tramvaje musí být poháněny elektřinou. V tomto ohledu předstihly nejprůmyslovější centrum rakousko-uherského mocnářství jiná města. Prahou začala jezdit první elektrická tramvaj roku 1891, v Olomouci vybudovala firma Siemens elektrickou pouliční dráhu s klasickým širokým rozchodem v letech 1898 až 1899.

V Ostravě byly největší brzdou zavádění elektrické dopravy těžařské firmy, které na tehdejší dobu argumentovaly vcelku logicky. Uhlí je v místě dostatek a není potřeba budovat drahé trolejové vedení. Pára je spolehlivá, podnikové elektrárny byly v té době velmi poruchové a pro dopravu by nebyl dostatek proudu. Byla tu i zkušenost s železniční dopravou, která už půl století spolehlivě fungovala.

Typický obrázek ostravských ulic z počátku 20. století. Malá parní lokomotiva tahala tramvajové vozy městské dopravy.

Brněnská společnost, která roku 1894 osobní městskou dopravu začala provozovat, měla s touto činností velkou zkušenost, protože jako první v českých zemích zahájila místní dopravu napříč Brnem již deset let předtím. Výstavba dráhy z Moravské Ostravy do Vítkovic, která měřila osm kilometrů, stála 600 tisíc zlatých. V roce 1898 byla trať prodloužena do Lhotky (Mariánské Hory) a Hulvák, později až do Svinova. Na této trati jezdilo devět parních souprav, přičemž se zjistilo, že potřebné zvýšení jejich počtu by bylo zcela nerentabilní. Firma by musela zakoupit několik dalších parních lokomotiv. Jediným východiskem se stala elektřina.

Strach z drátů

Její zavedení ovšem musela schválit zastupitelstva jednotlivých měst. Vítkovice a Mariánské Hory nic nenamítaly, ale v Moravské Ostravě nastal „boj proti vrchnímu trolejovému vedení". Řada významných osob tvrdila, že „škaredým zadrátováním ulic" zmizí půvab města a jeho starobylost. Opakovala se situace z doby zavádění telegrafní linky z Přívozu do Moravské Ostravy v roce 1850.

Pověrčiví Ostravané se smrtelně báli drátů i elektřiny, jejich mluvčí argumentovali tím, že sloupy což ví každý, jen úředníci ne přitahují blesky, časté větrné bouře, kterými je prý „místní kraj pověstný", budou sloupy vyvracet. Mohly by spadnout na lidi nebo domy. Elektřina způsobuje uřknutí hovězího dobytka. Městská rada se obrátila s prosbou na ministerstvo do Vídně, aby bylo od stavby telegrafu z Přívozu upuštěno. Někteří bojovníci proti novotám poškozovali vedení. C. k. úřady nakonec vydaly nařízení, že ničení telegrafního vedení bude postiženo několikaletým žalářem, poškozování kolejí vlaků dokonce smrtí.

Troleje a pantografy

Pokud jde o tramvaje či lokálky jak jim lidé říkali , nebyly vyslyšeny snahy vést trolej pozemní mezi kolejemi, jak to třeba bylo později časté u horských drah. První vozy se známým pantografem vyjely v Ostravě v květnu 1901. Elektrifikace umožnila zkrátit intervaly mezi jednotlivými soupravami na dvacet minut. Vozy dosahovaly pětadvacetikilometrové rychlosti a předčily „rychlost koně v čerstvém klusu". To bylo něco neslýchaného. V roce 1923 se tyto intervaly zkrátily na pouhých dvanáct minut. Tažné vozy s elektrickým pohonem byly o třetinu levnější ve srovnání s parními, jejich provoz byl nesrovnatelně ekonomičtější. A neznečišťovaly ulice kouřem a sazemi. Roku 1930 stála jízdenka z Přívozu do Svinova 2,10 koruny, z Vítkovic do Mariánských Hor korunu. Dělnické jízdenky byly samozřejmě levnější.

Typický obrázek ostravských ulic z počátku 20. století. Malá parní lokomotiva tahala tramvajové vozy městské dopravy.

Autor: Boleslav Navrátil

25.11.2012 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:
NAJDOU VHODNÉ POSILY? Sportovní ředitel FC Baník Ostrava Dušan Vrťo (vlevo) i trenér Radim Kučera chtějí být v zimním přestupovém období ještě aktivnější.
1

Sportovní ředitel Baníku Vrťo: Zaměřujeme se na hráče prověřené naší ligou

Salma. Část Slezské Ostravy, kdysi bydliště spousty horníků. Dnes spíše zanedbané místo.
6

Salma volá o pomoc! Lidé chtějí znát fakta

Čeští olympionici budou závodit v oblečení z Jeseníku

/FOTOGALERIE/ Až budou Češi v únoru fandit biatlonistům na zimních olympijských hrách, uvidí je v oblečení vyrobeném v Jeseníku. Stejně tak české bobisty nebo snowboardcrossovou reprezentaci. Těm všem závodní úbory vyrobí jesenická dílna firmy Atex.

Poláci věří, že se v pohraničí zas bude dařit železnicím i parním lokomotivám

Úvalno, Branice, Slezské Raclavice - V polských Branicích u Úvalna vzniká závod na renovaci parních lokomotiv. Další iniciativa usiluje o návrat vlaků na zrušenou trať z Raclavic do Hlubčic.

Betlémské světlo už je v Ostravě. Nadšenci jej rozvezli na bicyklech

Nadšenci z Klubu českých velocipedistů z Ostravy-Hrabové v neděli na vlakovém nádraží ve Vratimově převzali betlémské světlo a rozváželi jej dál po městě. Na starých bicyklech, dvoukole i „kostitřasu“…

Formanova zdravice po 50 letech a heroinoví Makedonci: nejlepší videa víkendu

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku o víkendu 16. až 17. prosince 2017.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT