„Předpokládáme, že opravu tunelu provedeme do konce letošního roku. Ideálně v září až listopadu,“ sděluje mluvčí ŘSD ČR Nina Ledvinová s tím, že zatím probíhá zadávací řízení na stavbu. Jeho výsledek nelze předem předjímat.

Rekonstrukce má probíhat po jednotlivých „tunelových troubách“ se zachováním provozu na dálnici, s obousměrným převedením dopravy do neopravovaného tubusu tunelu a snížením povolené rychlosti. Trvat má od dvanácti do šestnácti týdnů.

Z toho asi na posledních sedm dní tunel uzavřou celý! „Závěrečné zkoušky, testy a některé další činnosti samotných oprav totiž nelze uskutečnit za provozu,“ vysvětluje Ledvinová. A veškerou dopravu proto v této době svedou z D47 na objízdné trasy.

To znamená, že přes Klimkovice, protože jinudy to zatím ani nejde. „Nejdelší uzávěrka tunelu trvala jen jeden den, což bohatě stačilo,“ uvádí Zdeněk Husťák, starosta lázeňského města, jež od července dosáhlo zákazu průjezdu kamionů jeho centrem.

Objížďka kvůli pracím na tubusech by podle něj znamenala opět i tisíc nákladních vozů v ulicích denně. „My však chceme stanovení dlouhodobé objízdné trasy pro plánované a neplánované uzavírky tunelu jinudy než přes Klimkovice,“ poznamenává.

Letos už s tím v lázeňském městě sotva něco nadělají, ale Husťák hodlá kvůli budoucím objížďkám vyvolat jednání s krajem, silničáři, dopravními policisty, hasiči, ministerstvem dopravy.

„Budeme chtít i aktualizovat krizový a havarijní plán tunelu,“ říká. Klimkovičtí by totiž rádi získávali informace hlavně o mimořádných událostech na D47 i v dálničním tunelu v reálném čase, aby je pak okamžitě předávali lidem. „Uvažujeme například o chytrém řešení formou zasílání SMS zpráv do mobilů,“ řekl starosta.

Neformálně se probírá objížďka přes Frýdecko-Místecko, ale tam není dokončen obchvat. „Při uzavírce tunelu bývají stanoveny jen doporučené trasy, a o vedení dopravy v nestandardních situacích tedy rozhoduje Policie ČR,“ dodal mluvčí ŘSD.