Boj lázeňského města za zlepšení dopravní situace trvá desátým rokem. „V podstatě od otevření dálnice D1, kdy se začala velmi významně zhoršovat,“ tvrdí klimkovický dopravní expert a poradce radnice v dané oblasti František Kopecký. A největším problémem, jak zdůrazňuje, není rostoucí počet aut, ale lidé, kteří je řídí. Další a další opatření se musí zavádět kvůli neukázněným motoristům!

Jedním z dílčích kroků je dnešní zprovoznění okružní křižovatky v ulici Čs. armády na hlavním tahu centrem Klimkovic.

Nový kruhový objezd v Klimkovicích, 1. srpna 2019 v Ostravě.

„Byť ji stavaři dodělali o měsíc dříve, je termín fakticky šibeniční. Příští týden by se měl opět zavírat dálniční tunel, a pokud bychom rondel neměli, hrozil by městu další dopravní kolaps. Třeba jako 12. června, to v tunelu hořel osobní vůz,“ popisuje mluvčí města Ivana Gračková.

A právě uzavřený Klimkovický tunel na D1 je pro lázeňské město noční můrou. „Vybojovali jsme zákaz vjezdu nákladních vozů nad dvanáct tun z dálnice a jejich průjezd našimi ulicemi… ale když se v tunelu cokoliv stane, toto elektronické značení se změní a začne ukazovat objížďku přes Klimkovice,“ říká starosta Jaroslav Varga. Připomíná i nehodu osobního vozu a kamionu se dvěma mrtvými.

V souvislosti s dálničním provozem je jedním z nejohroženějších míst autobusová zastávka u exitu 349. Už je tam ostrůvek i předepsaná padesátikilometrová rychlost ale to podle dopravního experta Kopeckého nestačí. „Chtělo by to nasvětlení ostrůvku a vodorovné vyznačení přechodu,“ popisuje s tím, že u nových dvou bezpečnostních prvků bude složité získat souhlas Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i Policie ČR.

Dosud se nedaří vyřešit ani připomínky obyvatel klimkovické části Václavovice obtěžovaných hlukem z dálnice. „Předloni se naměřily nadlimitní hodnoty. Loňská studie doporučila zvýšení protihlukové stěny na čtrnáct metrů, což je však technicky i finančně nereálné,“ uvádí Kopecký. Letos silničáři vzkazují, že zadali opět posouzení hluku; na jeho základě mohou dělat mimořádnou prohlídku úseku.

Klimkovická radnice se obává dalšího zhoršení dopravní situace ve městě provoz zintenzivní zprovoznění Prodloužené Rudné i výstavba a poté činnost v průmyslových a logistických zónách. „Chystáme další opatření ve směru z Bílovce i Ostravy. Od okružní křižovatky přes vybočovací ostrůvky až po nový přechod,“ dodává starosta lázeňského města s necelými čtyřmi tisícovkami obyvatel.

Chtějí i vlastní strážníky
Klimkovice nemají vlastní městskou policii, ale mimo jiné právě pro posílení bezpečnosti v dopravě ji chtějí. „Strážníky v ulicích prostě potřebujeme,“ vysvětluje starosta Jaroslav Varga podnikající už se souhlasem zastupitelů patřičné kroky k jejímu zřízení. Obyvatelům lázeňského města vadí nerespektování červené na hlavním tahu a netrestání stále většího počtu řidičů, kteří tak vytvářejí z přechodů se semafory ještě nebezpečnější místa. A kapitolou samou o sobě je prý parkování; vozidla zůstávají na trávnících či úzkých cestách, kde blokují průjezd záchranných složek. „Dříve zde sloužila obecní policie z Vřesiny, s níž město ukončilo smlouvu. Klimkovice budou mít své dva strážníky, a to od podzimu,“ konstatuje mluvčí radnice Ivana Gračková.