V klimkovickém tunelu na dálnici D1 začalo ve vší tichosti ostré měření rychlosti. Úředníci již rozdali první pokuty. Jejich vymáhání, zejména po polských hříšnících, ale nebude vůbec jednoduché.

Pozitivní informací je, že na rozdíl od zkušebního provozu se situace v tunelu zklidnila a počet přestupků se mnohonásobně snížil.

Ještě koncem dubna ostravský primátor Tomáš Macura oznámil, že během zkušebního provozu překročilo povolenou osmdesátikilometrovou rychlost dvacet tisíc motoristů týdně. V této souvislosti také uvedl, že bude zřejmě nezbytné přijmout dalších až osm úředníků. Ti stávající by tak vysoký počet přestupků nestačili vyřizovat. Nyní je ale všechno jinak.

Úsekové měření rychlosti na Dělnické ulici v Havířově. Ilustrační foto.
Úsekové radary. V lokalitách, kde se měří, se situace zklidnila

Ostré měření rychlosti začalo v polovině května. Během přibližně tří týdnů překročilo povolenou rychlosti kolem 600 motoristů, tedy 200 týdně. Jeden z pirátů měl na tachometru 156 kilometrů v hodině. Téměř tři čtvrtiny přestupků mají na svědomí cizinci, především Poláci. Vymoci od nich pokuty může být problém.

„V případě, že je přesně zjistitelná registrační značka cizince, zasílá se žádost na ministerstvo dopravy ke zjištění provozovatele vozidla. Pokud nám ministerstvo dopravy zpětně tuto informaci podá, postupuje se stejně jako u českých provozovatelů, avšak vzhledem k současné legislativě je problematické písemnosti do ciziny doručovat," vysvětlila tisková mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská s tím, že v Polsku jsou pro zásilky jiné doručovací podmínky.

„Vzhledem k jejich doručovacím podmínkám nelze uplatnit takzvanou fikci doručení, a tudíž bude většina zásilek nedoručitelných. Toto je bohužel věc našich zákonodárců a našeho právního řádu," doplnila Vojkovská.

Vybrané pokuty skončí v rozpočtu města. Kolik peněz to bude, nelze odhadnout. „Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná o přestupky, které ve značné míře jsou páchány cizinci, nelze částku odhadnout," potvrdila Vojkovská. Co se týká plánovaného přijetí až osmi pracovníků na zpracování agendy, vše se zřejmě rozhodne až podle vývoje počtu přestupků. „S přijímáním nových zaměstnanců se zatím nezačalo," uvedla Vojkovská.

Beskydská horská chata Prašivá.
Autem na Prašivou? Při pouti to půjde, jindy už hrozí postih

K TÉMATU

Měření se zpozdilo kvůli komplikacím S měřením úsekové rychlosti se původně počítalo již při otevření dálničního tunelu. Instalované zařízení se však nenacházelo v takovém stavu, aby na základě jeho měření bylo možné hříšníky pokutovat.
„Zařízení bylo v pilotním projektu osazeno na zkoušku bez homologace a metrologického ověření. Vzhledem k tomu, že vykazovalo celou řadu nestandardních reakcí a nepřesností, bylo demontováno, opraveno a použito na jiném místě," sdělil Deníku Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
O záměru zavést v tunelu úsekové měření s využitím certifikovaného zařízení informoval na počátku roku 2015 ředitel moravskoslezské policie Tomáš Kužel, který tehdy zdůraznil, že měření rychlosti v tunelech je důležité. „Tunely patří k nejrizikovějším místům. Při nehodách hrozí požáry, pro složky integrovaného záchranného systému je zásah v tunelech komplikovanější než jinde," vysvětlil Kužel.
Nový systém měl být spuštěn vloni v květnu, komplikace ale způsobilo odvolání neúspěšného uchazeče o zakázku. Zahájení ověřovacího provozu se tak posunulo až na konec roku 2016. Nyní po několikaměsíčním testování byl systém uveden do ostrého provozu.

Ohnivá koule po dvoustranně ohraničené explozi osmi kilogramů uhelného prachu. I tento pohled se naskytl horníkům a hasičům na bezpečnostním „emočním“ školení ve Štramberku. Poznali zde, co dokážou prachy a důlní plyn.
Šoková terapie ve Štramberku: ukázkami explozí zvyšují bezpečnost