Jedním z témat, které formou otevřené diskuze rezonovalo na listopadovém zasedání ostravských zastupitelů, byla městská hromadná doprava. Jeden z dotazů, který směřoval na balkon, kde mezi hosty jednání sledoval ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys, se týkal účetnictví dopravce v letošním covidovém roce.

„Nepředpokládáme žádné zásadní propady, budeme se tento rok snažit uzavřít vyváženě a plus minus dvacet milionů korun udržet výsledek hospodaření vyrovnaný,“ reagoval šéf DPO a čelit musel také otázce na možné zvýšení cen jízdného v příštím roce.

„Musíme vyhodnotit hospodaření a požádat město o dorovnání případných ztrát. Je pak na něm, zda tyto případné ztráty dorovná, nebo ne,“ vysvětlil Morys a na dotaz Lukáše Semeráka (Ostravak) sdělil, že odhady hospodaření počítají i se započtením zisku z prodeje dnešní Škody Ekova.

Další spor na zastupitelstvu

Cena jízdného se však na zasedání přetřásala také z jiného pohledu. „Když jsme před rokem probírali zavedení dvojí ceny jízdného – levnější pro zákazníky kupující jízdné elektronicky a dražší pro zákazníky u přepážky, položil jsem vám dotaz, v jakých civilizovaných městech využívají tuhle diskriminační praktiku. Řekl jste, že jich je celá řada, a jmenoval například Vídeň,“ vypálil na balkon další vzkaz Martin Juroška (KSČM).

Celou záležitost si podle svých slov přímo u vídeňského dopravního podniku ověřil. „Z mé rešerše vyplynulo mnohé – že jízdenku lze koupit u 850 prodejců v trafikách nebo že automat je na každé stanici. A když jsem hledal diskriminaci zákazníků u přepážky, nic jsem nezjistil. Vznesl jsem dotaz i na samotného vídeňského dopravce a e-mailem mi přišla odpověď, že není žádný rozdíl mezi cenami jízdného elektronicky a z automatu. Jasně to doložili,“ kritizoval Juroška.

„Podle mých informací je skutečně návštěva kamenné prodejny při koupi dlouhodobého kuponu zpoplatněna, za svým sdělením si stojím a rád s vámi povedu polemiku,“ upřesnil Daniel Morys svou rok starou informaci.

Deník se proto v této souvislosti zaměřil na to, jak situaci řeší alespoň jednotliví tuzemští dopravci. „Přirážky nebo výhody za tzv. fyzické úkony spojené s prodejem a aktivací jízdného nemáme, nerozlišujeme tedy, zda je jízdné aktivováno na přepážce DPP nebo v e-shopu, popř. přes mobilní aplikaci,“ řekla Deníku mluvčí Dopravního podniku hl. města Prahy Aneta Řehková, podle níž jsou ceníky jízdného nastaveny jednotně s výjimkou sms jízdenky, která je kvůli provozním nákladům dražší.

Poměry na Moravě

Obdobně situaci řeší v Brně. „U nás nejsou žádné rozdíly. Pouze při koupi roční elektronické šalinkarty přes e-shop brnoid.cz může cestující využít dotaci. Ale nejde o slevu od Dopravního podniku města Brna (DPMB). Zákazník zaplatí plnou cenu 4750 Kč a v případě, že splňuje podmínky městského dotačního programu (tedy platí v Brně za odpad a nedluží za poplatky za jeho svoz), může požádat o dotaci, kterou mu na účet pošle město. Jinak žádné slevy u elektronických předplatních jízdenek nemáme,“ popsala mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.

A jaká je vlastně komunisty připomínkovaná situace v Ostravě? „Nákupem dlouhodobé jízdenky přes e-shop mohou ušetřit cestující DPO od ledna 2021 oproti nákupu na prodejně nejméně 50 korun. Od září 2021 jsme umožnili stejný benefit čerpat cestujícím, kterým vyhovuje nákup kuponů na ODISky či bezkontaktní platební karty v našich jízdenkových automatech. Podstatné pro nás je, že pořídit si jízdné přes e-shop se vyplatí, chceme zkrátka motivovat cestující, ať platí jednoduše z pohodlí domova,“ uvedla mluvčí DPO Tereza Šnoblová, podle níž nejde o znevýhodnění fyzických úkonů, ale naopak zvýhodnění elektronických a o snahu o zkrácení front na prodejnách. Další oslovení dopravci na dotaz Deníku do uzávěrky článku neodpověděli. Deník bude tématu nadále věnovat prostor.