Poté, co tento týden poslanci schválili novelu zákona o ochraně životního prostředí, která začne platit od ledna příštího roku, dostane i Ostrava pravomoc vymezit ve městě za smogu zóny, do nichž nebudou moci vjíždět starší automobily nesplňující určité emisní limity. Navíc v případě vyhlášení smogové situace budou moci všichni řidiči vjet na dálnici D1 zadarmo.

Vítá Ostrava tuto možnost? A využije ji? Bude to znamenat konec kouřících aut za smogu v některých částech města?

„Samozřejmě vítám další nástroj na zlepšení životního prostředí. Už před časem jsme požádali Centrum dopravního výzkumu v Brně o vyjádření, zda by tento model šel implementovat na Ostravu a co by vyhlášení nízkoemisních zón pro Ostravu znamenalo. Pokud se ukáže, že to bude mít význam pro omezení individuální dopravy a tím i zlepšení životního prostředí, budeme dál v práci na zónách pokračovat,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Aleš Boháč (ČSSD).

Největší úskalí při vyhlášení nízkoemisních zón vidí hlavně v tom, že městu chybí objízdné trasy, které řidičům musí nabídnout poté, co určitý úsek zastaví. „Také značení aut, která nesplňují emisní limit, má být jiné než v Evropě, což by mohl být problém,“ míní Boháč. Vítá také fakt, že v době smogu budou moci řidiči jezdit po dálnici ve městě zadarmo. „Nepřestáváme ale usilovat o to, aby mohli tento úsek dálnice bezplatně využívat po celý rok,“ tvrdí Boháč.

Je přesvědčen o tom, že pokud Ostrava nízkoemisní zóny zavede, neměla by být jediná. „V příštím týdnu zorganizuji setkání představitelů dalších velkých měst Moravskoslezského kraje, abychom se domluvili na harmonogramu a dalším postupu,“ slíbil Boháč.

Také ostravský primátor Petr Kajnar (ČSSD) si myslí, že je dobře, že novela zákona ve sněmovně prošla. „Otvírají se tak nové možnosti, jak zlepšit prostředí. Je to dobrý první krok. V této chvíli ale neznám stanovisko odborníků z Brna, na které jsme se před časem obrátili, aby prozkoumali, co konkrétně by zavedení nízkoemisních zón znamenalo pro Ostravu a zda by to vůbec bylo možné. Osobně si myslím, že to bude obtížné,“ konstatoval Kajnar.

Zdůraznil, že problém se musí řešit v celém regionu. „Pokud budou zóny zavedeny jenom v Ostravě, nepomůže to zlepšit vzduch. Jízda po dálnici zadarmo – zcela jistě ano. Vymezení zón – ano, pokud budeme v regionu schopni udělat to tak, aby to bylo přínosné,“ shrnul primátor Kajnar.

O možnosti vyhlásit v Ostravě nízkoemisní zóny náměstek primátora pro životní prostředí Dalibor Madej říká: Jsem mírný skeptik

Jak hodnotíte přijetí novely zákona o ochraně ovzduší, díky které budou moci radnice vymezit ve městech a obcích zóny, do nichž nebudou moci vjíždět starší auta, která nesplňují určité emisní limity?
Je to další možnost, jak pomoci zlepšit životní prostředí. Po celou dobu jsme bojovali o to, aby dálnice ve městech nebyla zpoplatněna a aby se tak odklonila doprava z centra Ostravy. Poté, co začne platit nový zákon, se bude moci jezdit po dálnici zadarmo alespoň za smogu. Dnes už vítám jakoukoliv pomoc při snížení emisí v rámci města, takže je dobře, že aspoň tohle bude možné.

Využije Ostrava možnost vyhlásit nízkoemisní zóny?
Už před časem jsme se obrátili na odborníky z Centra dopravního výzkumu v Brně. Ti by nám v nejbližší době měli dát odpověď na to, jestli to je v Ostravě aplikovatelné, za jakých podmínek by to bylo výhodné a přineslo efekt. Osobně jsem ale mírný skeptik.

V čem vidíte největší problém?
Stačí se podívat na mapu Ostravy. Kdo to udělá, vidí, že v době vyhlášení smogové situace v podstatě není ve městě místo, kde by smog nebyl. Což vyvolává otázku: Které oblasti bychom měli uzavřít a které ne? V případě, že se rozhodneme některou zónu zavřít, narazíme na další problém, a to je, že nemůžeme řidičům nabídnout adekvátní objízdnou trasu. Kam odstaví auto lidé, kteří přijíždějí do Ostravy třeba z Frýdku-Místku nebo Bohumína? Ptám se také, zda má význam uzavřít za smogu centrum, když nyní děláme všechno pro to, aby se nevylidňovalo? Co by na to řekli podnikatelé v centru, necítili by se diskriminováni? Toto téma evokuje spoustu dalších otázek, na které zatím nemáme odpověď.

Pokud se ukáže, že by vyhlášení nízkoemisních zón přineslo Ostravě efekt, půjdete do toho?
Zatím s tímto opatřením v Česku nemáme zkušenosti, ale pokud by debaty, průzkumy a solidní studie ukázaly, že by to mohlo zlepšit životní prostředí v Ostravě, pak jistě nízkoemisní zóny zavedeme.

POSTŘEH TOMÁŠE ŠIŘINY

Snad radnice další šanci nezahodí
Už před lety se v něčí choré hlavě zrodil nápad přivést přímo do centra Ostravy čtyřproudovou cestu. Českobratrská ulice, jejíž půlka se od bývalého Kotasova stadionu až k bývalému, dnes už zbouranému, Artforu dodělává právě teď, se stejně mezi sto let starými domy stane stěží tříproudovou běžnou městskou komunikací.

A ta přes troje semafory propustí stejně jenom omezený počet aut, která ale do ovzduší zbytečně vypouštějí tuny špíny.

V jiných městech se přijíždějící auta z center odklánějí, dokonce spíš vyhánějí, my v Ostravě, abychom té hrůzy ve vzduchu neměli dost, vedeme středem města nákladní auta, aby se co nejlépe dostala dál. Poslaneckou sněmovnou schválený zákon o ochraně ovzduší dává ale naději, že se to trochu zlepší. Znečištěná města jako třeba Ostrava budou moci zabránit starým a nevyhovujícím vozidlům ve vjezdu do některých míst.

Snad se této možnosti vedení města nějak rozumně chopí a nedopadne to trapně jako třeba akce s bezplatným používáním městské hromadné dopravy v době smogového nebezpečí. Na promarněné šance je naše radnice dlouhodobě uznávaným velmistrem.

Anketa: Přivítali byste zákon, který by napomáhal ke snížení smogu v Ostravě?

Zdeněk Hurta, 23 let, Ostrava:
Takový zákon bych určitě přivítal. Situace s ovzduším bývá v Ostravě opravdu velmi špatná. Pokud je tedy alespoň nějaká možnost, jak to zlepšit, určitě jsem pro.

Stanislav Synovec, 56 let, Ostrava:
Souhlasím s takovým opatřením, které pomůže snížit smog. Některá auta by se opravdu do centra města dostávat neměla.

Vlasta Řezníčková, 61 let, Ostrava:
Já sice auto nemám, tak by mi sleva z dálniční známky moc nepomohla, ale na druhou stranu bych to přivítala. Ovzduší v Ostravě je velmi špatné.

Lukáš Hořínek, 24 let, Ostrava:
Toto zákonné opatření rozhodně podporuji. Nicméně je třeba, aby ho všichni řidiči dodržovali a respektovali.

Ptala seMartina Koziolová

Uvažují o zavedení nízkoemisních zón ostatní města v kraji?

FRÝDEK-MÍSTEK: Neuvažujeme
„V současné době o využití výše uvedené možnosti neuvažujeme,“ řekla mluvčí frýdecko-místeckého magistrátu Jana Matějíková. Pokud není realizován obchvat města, kterým denně projíždí kolem 45 tisíc vozidel, omezení vjezdu „starým“ vozidlům do některých částí města podle jejích slov zásadní vliv na životní prostředí nebude mít.
„Domníváme se také, že nelze vybrat vhodné lokality pro omezení vjezdu ,starých‘ vozidel bez znalosti fungování dopravy na území města jako celku a bez možnosti simulace tohoto opatření na dopravu v něm. Proto se nyní zpracovává dopravní model města. Pak nelze vyloučit, že se podaří vybrat lokality vhodné k realizaci opatření podle uvedeného zákona,“ dodala.

TŘINEC: Diskutovali jsme
„Myšlenka na vznik zón je chvályhodná a diskutovali jsme o ní. Třinec však o nízkoemisních zónách se zákazem vjezdu neekologických vozidel zatím neuvažuje – město tomu není z hlediska geografického ani urbanistického přizpůsobeno,“ uvedl místostarosta Třince Ivo Kantor.

KARVINSKO: Chceme obchvat
Svých starých aut se nejspíše nebudou muset zbavovat obyvatelé Karvinska. Radnice totiž se zavedením nízkoemisních zón, kde by měly neekologické vozy vjezd zakázán, příliš nepočítají. Přivítaly by spíše obchvat, který by dopravu z měst vyvedl.
„Centrem nám projedou desetitisíce aut denně, které nemají jinou možnost vzhledem k absenci obchvatu,“ uvedl primátor Karviné Tomáš Hanzel s tím, že v případě uzavření centra by nastal dopravní kolaps.
Jak upozornil starosta Bohumína Petr Vícha, mohou obce využít tohoto opatření, jen když existuje jiná komunikace stejné nebo vyšší třídy. „A pokud taková je, tak přece není nutné čekat na smog a můžeme dopravu přemístit natrvalo,“ řekl Vícha.

OPAVA A HLUČÍN: Ne
„V tuto chvíli se o takové variantě v Opavě neuvažuje a vedení města zatím o tomto problému nejednalo. Už v minulosti se hovořilo o tom, že ovzduší v Opavě není standardně v takovém stavu znečištění, aby bylo třeba k takovému opatření přistupovat. Ukáže-li se ale v nadcházející zimě tento problém jako trvalejší, určitě budou vhodná opatření využita,“ řekla na téma regulace dopravy v období smogu Lada Dobrovolná, mluvčí opavského magistrátu.
Z Hlučína je odpověď stejná.
„Město Hlučín o podobné regulaci neuvažuje, a to ani v dlouhodobém, ani v krátkodobém horizontu,“ tlumočil názor vedení města Miroslav Pech, mluvčí hlučínské radnice.

NOVÝ JIČÍN: Zbytečný zákaz
Na Novojičínsku považují oslovení starostové měst zákon omezující vjezd starých a neekologických vozidel za zbytečný. Například v Novém Jičíně již tak mají omezen vjezd na náměstí a nevidí důvod pro další omezení. „Město o nějakém dalším omezení neuvažuje,“ sdělila mluvčí novojičínské radnice Marie Machková. Obdobně vnímají „iniciativu“ poslanců také v historickém Fulneku.
„Vůbec o tom neuvažujeme a zdá se nám to nesmyslné. Už z toho pohledu, kdo by to měl třeba hlídat a kontrolovat,“ zmínila se starostka Fulneku Jana Mocová.