Jak už Deník dříve informoval, stavba lanovky je na základě výsledků studie proveditelnosti reálná. Vedení města ve čtvrtek představilo detailní informace studie. Vzniknout by měly tři samostatné úseky, které by propojily centrum města s významnými turistickými cíli.

První trasa by propojila Novou Karolinu s Dolními Vítkovicemi (327 milionů korun, návratnost 12 let), druhá, hlavní trasa by vedla z Dolních Vítkovic do zoo (611 milionů korun, návratnost 11 let) a třetí by pak vnitřně propojila přímo zoologickou zahradu (286 milionů korun), kde se kvůli očekávanému menšímu pohybu cestujících počítá s návratností za 18 let. Se stanicemi se počítá i na Černé louce v docházkové vzdálenosti z historického centra či na haldě Ema. Celková délka všech tří tras by přesáhla 5,5 kilometru, čímž by Ostrava dostala nejdelší lanovku v Evropě.

Město do ní ale nechce investovat samo. „Je pravděpodobné, že budeme hledat investora, s nímž bychom projekt spolurealizovali, nebo by jej pak od města převzal," uvedl primátor Tomáš Macura. Dodal, že lanovka by zřejmě nebyla součástí MHD, ale spíše turistickou atrakcí. Proto by na ni nebylo možné čerpat dotaci.

V PROVOZU JEN ČTYŘI MĚSÍCE?

Město předběžně kalkuluje s tím, že by lanovka byla v provozu pouze 120 dní v roce během letní sezony a jednosměrná jízda na hlavní trase by stála 90 korun, na zpáteční cestu by se vztahovala sleva, včetně možnosti levného parkování.

„Lanovky by mohly mít prosklené dno, zejména na čtyřicetimetrovém stožáru na haldě Ema by lidé měli Ostravu jako na dlani. Výhodou lanovky je i to, že se poměrně rychle staví, je to vlastně jen o postavení sloupů, stanic a natažení lan. Odhadovaná délka výstavba jednoho úseku je tak okolo jednoho roku," propočítal vedoucí odboru strategického rozvoje ostravského magistrátu Václav Palička.

„Projekt podpoříme, víc takových," řekl moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák a architekt Josef Pleskot doplnil, že pro lanovku jednoduše dýchá. Studii teď ale musí posvětit rada města a zastupitelé. Pokud se tak stane, mohou přípravy dále pokračovat. V roce 2018 by se lanovka zanesla do územního plánu a posoudil se její vliv na životní prostředí, o dva roky později by pak mohla začít výstavba. Výhodou je, že město vlastní naprostou většinu pozemků, nad nimiž by trasa vedla, s výjimkou krátkého úseku s rodinnými domy před zoologickou zahradou.

„Z technického hlediska má lanovka spoustu problémů," upozornil však zastupitel Ivo Hařovský.

Zdroj: Deník/Lukáš Kaboň