Město naopak prověřuje, zda by se lanovka vyplatila. Ostravský magistrát nechal vypracovat studii proveditelnosti, která se podle primátora Tomáše Macury nevyvíjí vůbec špatně. „Výsledky ještě oficiálně nemáme, ale očekáváme je každým dnem. Mám však neoficiální informace, že studie skutečně vychází pozitivně," řekl Deníku Macura, konkrétnější prozatím být nechtěl.
Všeobecně se ale počítá s variantou, že by lanová síť propojila centrum Ostravy s nejvýznamnějšími turistickými cíli ve městě. Stanice by mohly být v Dolní oblasti Vítkovic (DOV), na Černé louce, haldě Emě či třeba v zoo. Lanovka by přitom nebyla jen atrakcí pro turisty, ale i regulérní součástí veřejné dopravy.
NADŠENÍ A SPLNĚNÉ SNY
„Od počátku jsme byli přesvědčeni, že je to reálné. Je to smysluplný projekt, který může Ostravě pomoci, výrazně na ni upozorní, a nemusí být přitom vůbec drahý. Za nás platí nabídka, že bychom se rádi stali jednou ze stanic," přiznává ředitel DOV Petr Koudela. Radost neskrývá ani jeden z prvních iniciátorů myšlenky, architekt Josef Pleskot, který stojí za řadou oceňovaných staveb v tomto industriálním areálu. „Je to pro mě nesmírně radostná zpráva. Ačkoliv nám zřejmě realizace lanovky nepřipadne, budeme pozorně sledovat a doufat, že povede po té avizované supertrase."
ODBOČKA NA LANDEK?
Podle Petra Koudely by dráž než lanovka s několika pilíři a stanicemi vyšla výstavba delší tramvajové trati.
I proto se pohrává s myšlenkou, že by trasa vedla až na Landek. „V podvědomí to byl vždycky můj sen. Odmala mám Ostravu spojenou s lanovkami na uhlí. Většina věcí, které se dnes postaví, je nanic, nejsou ničím výjimečné. Toto by byl pravý opak, naprostý fenomén. Takové spojení by pro nás bylo nenahraditelné," míní ředitel hornického muzea Landek Park Lumír Plac.
„Představa, že Landek už nebude to unikátní místo, které je 1200 metrů od sjezdu z dálnice, ale spíše několik minut vzdušnou ekologickou čarou od centra, je nádherná," dodává.
ZAČÁTEK DO TŘÍ LET
Na vše ale odpovědí až očekávané detailní výsledky studie proveditelnosti. Pokud se do toho město na jejich základě rozhodne jít, zadá investiční záměr. „To by mohlo být do konce roku. V polovině toho příštího by se mohl začít dělat projekt a o počátku realizace se dá hovořit někdy na přelomu let 2018 až 2019," vypočítává primátor Ostravy Tomáš Macura, jaký by mohl být optimistický výhled.
Související článek: Kudy by měla vést lanovka nad Ostravou? Verzí je několik