close AN-225 Mrija. zoom_in

Největší komerčně využívané nákladní letadlo světa, navíc provozované v jediném funkčním exempláři, přiletí v pondělí po poledni. Náklad by mělo transportovat na Maltu, kam už několik zásilek dopravilo na konci loňského roku.

Po naložení by mělo odletět v úterý večer. Další přílet je plánován na středu večer a odlet v pátek ráno. V sobotu večer se Mrija opět vrátí, aby naložená odletěla v pondělí 2. února ráno.

Stanoveny jsou sice předběžné časy příletů i odletů, ty se však mohou ještě změnit.

Mrija byla v Mošnově poprvé v září 1989 na leteckém dni. Posádka na něj zvala návštěvníky pomalým průletem nad regionem. Lidé si ji pak na ploše letiště mohli prohlédnout i zevnitř. Dosud to byla její jediná návštěva Mošnova, pro rozměrné náklady do Ostravy létají její menší bratři AN-124 Ruslan.

Personál letiště se připravuje na zájem nadšenců, kteří by si obrovské letadlo chtěli prohlédnout. Podle ohlasu na internetu by rádi přijeli také fandové z Polska a Slovenska. Letiště v Mošnově však spotterům (lidé, kteří fotí nebo natáčejí letadla pozn. red.) není příliš nakloněno: přístupy k plotům jsou komplikované, výhledy omezené a někde stíní pojízdné schody.

Přesto by zástupci letiště chtěli veřejnosti ukázku letadla umožnit.

„Bohužel, tentokrát tady toto letadlo není na ukázku, ale pracovně na zakázku objednavatele, který letadlo platí. Protože víme, že už nyní ohlášený přílet Mriji vyvolal zájem veřejnosti, zkoušíme ukázku přece jen zprostředkovat," řekla Deníku mluvčí letiště Michaela Kubešová.

Příznivá není ani předpověď počasí. Až do čtvrtka příštího týdne meteorologové očekávají zataženou oblohu. Mrija tak bude ve vzduchu vidět zřejmě skutečně jen při přistáních a odletech přímo u letiště.

Úctyhodné rozměry

close AN-225 Mrija. zoom_in

Mrija byla původně konstruována k přepravě motorů kosmických raket a sovětského raketoplánu Buran. Ten přepravovala na hřbetu. Jak uvádí provozovatel letadla, ukrajinská společnost Antonov, Mrija vytvořila 240 světových rekordů, včetně dopravy nejtěžšího nákladu s hmotností 253 tun nebo přepraveného nejdelšího 42,1 m. Účastnila se několika humanitárních akcí, kdy přepravovala těžké generátory a jiný materiál například na ostrovy Samoa, Haiti nebo do Japonska.

Mrija má délku 84 m a rozpětí křídel 88,4 m. Zavazadlový prostor má délku 43,32 m, šířku 6,4 m a výšku 4,4 m. Přepraví například šestnáct standardních leteckých kontejnerů nebo 50 automobilů. Některé zdroje ve srovnávání s největším osobním letadlem A-380 s kapacitou až 880 pasažérů, uvádějí, že Mrija mohla po patřičné úpravě přepravit až 1500 osob. Standardně jde však o nákladní letoun s možnosti přepravy 70 členů posádky.

close AN-225 Mrija. zoom_in