Koordinátorky Sdružení obrany spotřebitelů v Moravskoslezském kraji Marcely Reichelové jsme se proto zeptali nejen na to, jaká práva mají zákazníci při nákupu přes internet, ale i na nejčastější problémy, ohledně kterých se chodí do poradny ptát.

Spálili jste se někdy při online nákupu? Hlasujte v anketě.

Stále více spotřebitelů využívá při nákupech internetové obchody. Můžete stručně uvést, jaká práva mají lidé při nákupech prostřednictvím internetu?
Obliba této formy nakupování stále roste, využívá ji stále více spotřebitelů. První internetové obchody v České republice byly založeny v roce 1996 a dá se předpokládat, že jejich počet bude v dalších letech ještě narůstat. Na spotřebitele nakupující přes internet pamatuje Občanský zákoník, a sice § 53. Spotřebitelé mají při nákupu přes internet, až na určité výjimky, právo písemně odstoupit od kupní smlouvy do čtrnácti dnů od doručení zboží bez udání důvodu.

O právu odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do čtrnácti dnů, pokud má spotřebitel smlouvu uzavřenu přes internet, lidé většinou vědí. Nemusejí však už znát výjimky, kdy tak postupovat nemohou...
Například můžeme uvést zboží upravené na přání zákazníka, nebo audio a video (i software) nahrávky. Pokud spotřebitel poruší originální obal médií, tak o právo přichází.

Můžete poradit spotřebitelům, kteří ještě nemají zkušenost s nákupem přes internet, a chtěli by tuto formu nákupu využít, jak při nákupu přes internet omezit riziko na minimum?
Asi před dvěma měsíci byl spuštěn zcela nový web www.bezpecny–nakup.cz, na kterém spotřebitelé najdou srozumitelné desatero pro spotřebitele. To je takový návod, informace a pravidla pro nákup přes internet. Pokud budou toto desatero dodržovat, riziko špatného výběru obchodu určitě omezí a případně se vyhnou nebezpečí, že po zaplacení nedostanou objednané zboží a ani peníze zpět. Web je výsledkem dlouhodobě úspěšné spolupráce Sdružení obrany spotřebitelů a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Obecně lze říci, že lidé by určitě měli při nákupu přes internet vyhledávat certifikované obchody, obdobně jako hledají na obalech výrobků známky kvality, které zaručují vyšší míru jistoty při nákupu.

U reklamací bývají často nejasnosti, jak je to se lhůtou u vyřizování reklamací?

V případě reklamací platí, že musejí být vyřízeny do třiceti dnů. Tato lhůta se ale počítá od data, kdy si mohl prodávající zboží na poště vyzvednout, nikoliv od data, kdy si je vyzvedne, jak občas internetoví obchodníci zkoušejí.

Anketa: Spálili jste se někdy při nákupu přes internet? Ptali jsme se v ostravských ulicích.

Šárka Florianová, 29 let, Ostrava:
"V internetových obchodech nakupuji jen minimálně. Dávám přednost normálním obchodům – ráda si věc osahám."

Radka Galusová, 29 let, Ostrava:
"Nakupovala jsem jen jednou a vše proběhlo v pořádku."

Helena Vomlelová, 24 let, Ostrava:
"Raději nakupuji v kamenných obchodech. Mám možnost si zboží prohlédnout, a lépe se tak rozhodnout. Z e-shopu jsem objednávala pouze jednou a žádný problém se nevyskytl."

Petr Šaitar
, 47 let, Ostrava:
"Prostřednictvím internetového obchodu jsem nakupoval asi třikrát. Dodané zboží se nelišilo od popisu, služby také v pořádku. Spokojenost."

Vítek Veselka
, 28 let, Ostrava:
"Nakupuji na netu často. Nejen v českých internetových obchodech, ale i na zahraničních. Třeba na eBayi. Žádné problémy se doposud nevyskytly." (luk)