V ulicích Malánky a Rovniny po dobu nedaleké uzavírky mnohonásobně vzrostla na úzké cestě mezi rodinnými domy hustota dopravy.
Město Hlučín odmítá, že by situace byla s ohledem na nutnost uzavírky něčím nestandardním. Lidé z Malánek však nesouhlasí a situaci řeší přes právníky po své ose. „Nikdo se s námi totiž nebavil,“ vyčítají městu mimo to, že mělo v ulici přijmout omezující opatření v dopravě.
Malánky totiž využívají řidiči jako násobně kratší cestu před oficiální objízdnou trasou mezi Hlučínem a Ostravou. Obyvatelé Deníku potvrdili, že jsou rádi, že někteří z místních pověřili situací právníky. „Za panem Körnerem stojíme,“ reagovali na zlehčující reakce, že jde o nespokojenost jedince.
Právě Dieter Körner s manželkou v právním zastoupení už iniciovali měření hluku a hustoty provozu v době objížďky, která tento týden skončí.
„Na to město spoléhá, že za chvíli nevole přejde, ale my tu máme několik měsíce peklo,“ říká Dieter Körner. Lidem, jak v minulých týdnech Deníku sdělili, vadí nejen hustota provozu v místě, které na to není vhodné, ale i porušování předpisů, nepovolený vjezd nákladních vozidel, ničení nezpevněných ploch kolem cesty při vyhýbání se a zejména absence bezpečnosti. Nikdo z dotázaných by dnes silnici k chůzi nevyužil.
Podle lidí město situaci podcenilo
„Na jedné straně město veškerá naše tvrzení popírá a říká, že se nic neděje, na straně druhé se brání, že přijmout jakákoli opatření by trvalo měsíce a že do té doby uzavírka skončí. Co dělali doteď? Co dělali, když se dopravní situace po dobu uzavírky řešila? To čekali, jestli nám to bude vadit, aby pak řekli, že teď už nic nesvedou?“ štve nejen Dietra Körnera.
„Je nutno vnímat tu skutečnost, že stávající krátkodobý nárůst dopravy spojený s využitím místní komunikace Malánky místně znalými řidiči jako kratší alternativy delší oficiálně značené objízdné trasy je jen dočasným stavem věci,“ stojí v odpovědi starosty manželům, kterou má Deník k dispozici spolu s další komunikací s městem, policií a jinými orgány. „Jako bychom to nevěděli,“ kroutí nad diplomatickou odpovědí obyvatelé hlavou.
„Neexistuje žádný prostředek, který by měl tyto řidiče donutit používat jen příslušným správním opatřením vymezenou oficiální objížďku,“ stojí dále v odpovědi starosty. „Ideálně průjezd zakázán, případně dočasné zjednosměrnění, třicítka v celé délce ulice, možností byla spousta, nikdo je neřešil,“ shodují se rozzlobení obyvatelé.
Spor o značku
Policie, jak lze vyčíst z vzájemné písemné komunikace, dala lidem částečně za pravdu.
„Zejména v návaznosti na místní znalost již od prvopočátku mimo jiné náš útvar spatřoval Vámi popisovaná možná rizika či komplikace právě na místní komunikaci Malánky, která není součástí navržených a vyznačených objízdných tras, avšak veřejnou místní komunikací pro účely objížďky nevhodnou. DI Opava v rámci prevence i přes skutečnost, že ve věci nebyl dotčeným orgánem, bezodkladně iniciativně telefonicky kontaktoval a informoval příslušný SSÚ, aby upozornil na možná rizika, například navýšení ‚zbytné dopravy‘,“ stojí v reakci dopravního inspektorátu Opava, který v místě eviduje „nežádoucí zvýšený provoz“. Vysokou nehodovost a porušování předpisů už nikoli.
Nehoda se podle místních stala dosud jedna. „Vzhledem k tomu, že Váš podnět považujeme za relevantní, bude ze strany Policie ČR DI Opava a obvodního oddělení Hlučín ve spolupráci s Městskou policií Hlučín navýšen výkon služby v inkriminované lokalitě,“ píše se závěrem. Za „absolutně nešťastnou“ situaci pro Deník už dříve označil i Daniel Havlík, starosta Ludgeřovic, s nimiž problematická ulice z jedné strany sousedí.
Téma místní uzavírají slovy, že by „stačila jedna blbá značka“. Proč v Malánkách během uzavírky nestojí? „Pokud by se prokázala důvodnost, bylo by toto opatření účinné v řádu několika měsíců, přičemž předmětná uzavírka skončí zcela nejpozději na konci září 2023. Nehledě na to, že by to bylo opět o respektování značek samotnými řidiči,“ píše starosta lidem přes jejich právničku.
„Takže proto, že by lidé nedodržovali značku, ji tam raději ani nepostavíme? Chápeme to správně?“ táže se veřejně Dieter Körner, který po získání dat z iniciovaných měření hodlá podniknout další kroky. „Chci, aby za to někdo nesl odpovědnost,“ vyhlašuje.