„Potřebovala jsem do lékárny. Řidič tramvaje mě vykázal, protože ve voze již kočárek byl. Jela jsem s dvojkočárem, ve kterém jsem měla svou pětiletou postiženou autistickou dceru a dvouletou dceru s vysokou teplotou. Do lékárny jsme docestovali o 70 minut později místo původních 15 minut. Bohužel nemám vždy k dispozici hlídání pro děti a auto taky nejezdí na vodu," svěřila se na sociální síti Lucie Marečková.

Jedna věta

Maminky s kočárky v těchto dnech bojují s řidiči městských autobusů, trolejbusů a tramvají. Za všechno může jedna věta v přepravních podmínkách dopravního podniku.

„Ve vozidle smí být přepravován jen jeden dětský kočárek nebo jedno jízdní kolo. Řidič může výjimečně povolit přepravu dalšího dětského kočárku nebo jízdního kola, neohrozí-li to bezpečnost cestujících," uvedl mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

Na základě toho v těchto dnech někteří řidiči bez milosti vykazují ze svých souprav matky s malými dětmi a invalidy na vozích se slovy: „Jeden kočárek už ve voze je. Počkejte na další spoj." Za přepravované osoby je totiž v případě nehody zodpovědný dopravce, pokud ale řidič dopravní nehodu zaviní, ponese svůj díl viny i on

Ombudsmanka

Kromě toho, že tyto ženy zasílají na ředitelství DPO své stížnosti, obrátily se v těchto dnech na ombudsmanku a plánují demonstraci.

„Registrujeme tyto podněty a odpovídáme na ně v souladu s platnými smluvními podmínkami. Situací se zabýváme a hledáme možnosti, jak stávající stav zlepšit. Nemůžeme však zároveň dopustit porušení obecně závazných předpisů nebo snížit bezpečnost přepravovaných cestujících," uvedl Miroslav Albrecht.

Ostravský dopravní podnik by měl přísná pravidla v příštím roce zmírnit zavedením objednávkového systému. Do té doby však musí matky s kočárky i invalidé respektovat platná pravidla.

Tato problematika už byla v minulosti veřejným ochráncem práv řešena.

„Řidič dopravního podniku je oprávněn odmítnout přepravu cestujících s dětským kočárkem s dítětem, pokud je místo pro kočárky již obsazené. V takovém případě je rozdílné zacházení přípustné, neboť je naplněn legitimní cíl, kterým je především bezpečnost všech cestujících," znělo oficiální sdělení veřejného ochránce práv ze dne 7. února 2013.

Ohlasy ze sociálních sítí*Vůbec si nedokážu představit, jak budu v lednu s novorozencem cestovat, když bydlím na okraji Ostravy a MHD tady jezdí z konečné na konečnou co hodinu. To mě řidiči nechají stát v mraze s měsíčním dítětem a čekat hodinu na další autobus?

*Jsem znechucená nynějším přístupem DPO ke kočárkům a vozíčkářům. Sama jsem řidička tramvaje na mateřské. Nikdy jsem nevyhodila ani kočárek, ani vozíček. A už i mně se stalo, že mě vykázal řidič z vozu. Řekl, ať si vystoupím a jdu do druhého vozu,
pokud tam kočárek není. Naštěstí nebyl.

*Nedávno jsem jela tramvají číslo 2. Ve voze jely dva kočárky a jeden invalidní vozík. Řidič neřekl ani půl slova, naopak vystoupil z tramvaje a paní s vozíkem ještě pomohl.

*Viděla jsem na Dubině paní na invalidním vozíku, která ještě tlačila kočárek. Co udělá řidič, až pojede tramvají? Nevezmou ji nebo dítě?

Zdroj: Facebook