„Asi každý víme, že by tomu domu slušelo víc, kdyby reklama nebyla tak agresivní, ale musíme postupovat podle zákona.“ Takto reaguje hlavní městský architekt Cyril Vltavský na křiklavou reklamu, která se v posledních dnech objevila v centru Ostravy na fasádě Casina Kartáč.

Zákon o památkové péči a nutnost diskuse s Národním památkovým ústavem (NPÚ) architekt zmiňuje proto, že ne každou reklamu musí majitel konzultovat s památkáři. A nebylo tomu tak ani v tomto případě. Mělo být?

„Pro reklamu je v parteru tohoto domu určen pouze úzký tmavší pás nad vchody, na kterém jsou názvy provozoven. Jinde reklamy být umístěny nemají!“ komentuje nároží ulic 28. října a Puchmajerovy Petra Batková z NPÚ Ostrava, podle níž se památkáři s provozovatelem před zahájením provozu výslovně dohodli, že například zastínění oken v přízemí bude provedeno vnitřními závěsy. „Nehledě na to, že celoplošné polepy výkladů a oken je nešvar zcela nevhodný do historického jádra města!“ dodává Batková.

Pokud skutečně došlo k porušení zákona o památkové péči, bude s majitelem kasina zahájeno správní řízení o odstranění reklamy. On sám však celou záležitost označil za směšnou.

„Myslíte si, že když odstraníte nápis na mém kasinu, ten hezký nápis, takže Ostrava bude hezčí? Nebude! Jednou pro vždy ji zabili lidé, kteří vzali úplatek, aby místo parku protlačili výstavbu obchoďáku v centru města!“ láteří Vlastimil Vyhlídal.

REKLAMA V MEZÍCH

Aby se podobné případy, jako nyní v případě Casina Kartáč, neopakovaly, připravuje Ostrava vyhlášku, která agresivní reklamu v ulicích města výrazně omezí. Jednotlivé městské části byly podle zjištění Deníku s návrhem obeznámeny a souhlasily.

Nyní je potřeba se ještě dohodnout, kde všude bude vyhláška o regulaci reklamy platit. Zda to potká centra velkých obvodů nebo třeba plošně celé město.

„Dokážu si představit, že v platnost by mohla vstoupit ještě do voleb,“ odhaduje Cyril Vltavský.

Až se tak stane, připojí se Ostrava například k Brnu, kde se s „otravnou“ reklamou také rozhodli zatočit. Město na konci května schválilo návrh památkářů, architektů a grafiků a vystavilo agresivní reklamě „stopku“. Kdy se přidá Ostrava?