Své zkušenosti s dlouhým hledáním parkovacího místa má i Jiří Čestný z Dubiny.

„K večeru je to s parkováním opravdová katastrofa. Nejhorší je, když se řidiči dodávek rozhodnou auto odstavit ve vjezdu na parkoviště nebo dokonce do nějaké ze sídlištních zatáček," komentuje třicátník. Pohybovat se pak v takto zablokovaných ulicích je kumšt.

„Chápu, že dodávkáři přijedou po dlouhé cestě domů a potřebují někde zaparkovat. Přitom ale vůbec nemyslí na ostatní řidiče, kteří mají kvůli nim ztížený výhled do křižovatky. A to vůbec nemluvím o tom, co by se dělo, kdyby do ulice potřebovalo vjet hasičské auto!" dodal Čestný.

Tuto situaci potvrdil i místostarosta obvodu Ostrava-Jih Pavel Planka. „Na území obvodu existuje přes deset let plošné dopravní omezení regulující celodenně stání vozidel s hmotností nad tři a půl tuny na pozemních komunikacích. Po provedeném orientačním nočním průzkumu v ulicích bylo zjištěno, že na parkovacích plochách určených prioritně pro osobní automobily obyvatel přilehlé obytné zástavby parkuje celkem přes sedm stovek dodávkových či jiných užitkových vozidel. Tato auta vzhledem ke svým vnějším rozměrům zabírají často více než jedno parkovací místo a brání ve výhledu při vyjíždění ostatních z řady parkovacích míst," shrnul.

Proto se vedení městského obvodu rozhodlo přistoupit k omezení parkování dodávek snížením limitu pro stání vozidel v obytných zónách z tří a půl tuny nově na dvě a půl tuny celkové hmotnosti vozidla.

„Nové opatření začne platit od prvního září v celé lokalitě městského obvodu Ostrava-Jih každodenně v době od páté hodiny odpolední do sedmé ranní. Pro odstavení dodávkových a jiných užitkových vozidel s celkovou hmotností nad dvě a půl tuny jsou určeny parkovací plochy, které budou vyznačeny svislým dopravním značením. Dojde tedy i k úpravě na všech vjezdech do lokality obvodu, které jsou dosud označeny stávajícím svislým dopravním značením," přiblížil tiskový mluvčí Ostravy-Jihu Michael Kutty.

Pro parkování dodávek budou vytipována místa mimo sídlištní zóny.

V centru Ostravy před základní školou v Ostrčilově ulici je situace podobná. Řidiči aut vyjíždějící z ulice Gregorovy neměli šanci přes bílou dodávku zkontrolovat situaci na komunikaci, aniž by vystrčili čumák vozu do cesty. Vedení obvodu Moravská Ostrava a Přívoz podle dostupných informací ale neuvažuje o tom, že by stání dodávek regulovalo. „Do samotného centra města je zákaz vjezdu pro vozy s hmotností nad tři a půl tuny. Nevztahuje se ale na zásobování. Nemám informace o žádném dalším chystaném omezení," sdělila mluvčí centrální obvodu Jana Pondělíčková.

V Ostravě-Porubě mají na situaci jiný pohled. „Na porubskou Hlavní třídu se vztahuje zákaz parkování pro vozy nad dvě a půl tuny. Řekněme, že je to taková první vlaštovka. Čekáme na reakce obyvatel Poruby a pak bychom mohli uvažovat nad dalšími zákazy," sdělil tiskový mluvčí pro Ostravu-Porubu Martin Otipka.

TEREZA PINTÉROVÁ