Letošním ročníkem Rail Business Days 2023 chtějí Ostrava a Moravskoslezský kraj (MSK) vrátit tento mezinárodní železniční veletrh zpět do regionu, kde historicky začínal, což je podle mluvčí MSK Nikoly Birklenové také jeden z důvodů, proč se kraj stal partnerem akce a na její konání přispěl částkou 2 miliony korun.
Vedení MSK podle slov náměstka hejtmana pro dopravu Radka Podstawky železnici považuje za páteřní dopravu v regionu a její podporu proto řadí mezi priority. „Jedná se o největší mezinárodní veletrh se zaměřením na kolejová vozidla, moderní technologie a železniční infrastrukturu v České republice. Je určen především výrobcům kolejových vozidel. V současnosti je v MSK v provozu dvanáct elektrických jednotek City Elefant, dvě elektrické jednotky 650 RegioPanter a v rámci nově uzavřeného kontraktu MSK očekává postupné nasazení devatenácti nových hybridních vozidel typu BEMU a pěti vlaků RegioPanter nové generace (650.2),“ upřesnil náměstek hejtmana Radek Podstawka.
Nasazení nových RegioPanterů
Jednotka RegioPanter řady 640.2 má kapacitu 234 míst. „Cestujícím nabídne klimatizované prostředí s pohodlnými sedačkami, dostatečné prostory pro kočárky, vozíky nebo jízdní kola, ale také zásuvky pro nabíjení nebo Wi-Fi. Samozřejmostí je bezbariérovost a informační systém, který počítá i s přítomností cestujících, kteří mají špatný zrak nebo neslyší,“ doplnil Podstawka s tím, že od léta se v MSK očekává nasazení dvou tříčlánkových jednotek 640 RegioPanter, které budou vozit cestující mezi Ostravou a Opavou.

„RegioPanter je naše vlajková loď a mám radost, že si získal u cestujících velikou oblibu. Tato generace sice navazuje na předchozí dodávané elektrické jednotky, které jsou už v provozu v mnoha krajích, ale tato se od svých předchůdců významně liší. Jedná se zejména o systémy nové generace, a to jak trakční pohon, který je úspornější a bezpečnější, tak řídicí systém včetně ETCS a vlak splňuje nejvyšší současné požadavky na bezpečnost. Podvozky mají vylepšený chod a vlak je prostornější a pohodlnější,“ popisuje Tomáš Ignačák, prezident pro český a slovenský trh ve Škoda Group.
Aktuálně již probíhá veřejná zakázka na dalších 15 vlaků (BEMU) v bateriovém režimu s dojezdem nejméně 80 kilometrů, určených právě pro sever Moravy. Bateriové elektrické jednotky by podle vedení kraje mělo být možné nasadit na linky, které budou kombinovat elektrifikované i neelektrifikované tratě. Odpadnou tak přestupy mezi elektrickou a motorovou soupravou a lidé získají přímé spojení.
Výbava elektrických jednotek RegioPanter
• moderní, světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami v provedení 1. a 2. třídy;
• bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadní nástup dodatečný výsuvný schod;
• moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké budou čelní dveře jednotky vybavené dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a vybavené akustickým majáčkem;
• prostorné bezbariérové WC přístupné také osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené také sklopným stolem pro přebalování kojenců;
• doplňkové služby jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků;
• dostatečné velké prostory pro umístění kočárků, jízdních kol a přepravu osob na invalidním vozíku;
• moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké budou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu.
Veletrh končí zítra
ČD na ostravských Rail Business Days představují také například retrofit lokomotivy řady 362 WTB s instalovaným zabezpečovacím systémem ETCS.
„Lokomotivy jsou určeny k dopravě osobních a rychlíkových vlaků na tratích s povinným provozem pod dohledem ETCS od roku 2025 s rychlostí do 140 km/h,“ uvedl již před zahájením Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Veletrhu Rail Business Days 2023 se vedle mateřské společnosti účastní také dceřiné firmy: ČD – Informační systémy, ČD – Telematika, ČD Bus, ČD Cargo, DPOV, Dopravně vzdělávací institut a JLV.
Veletrh končí ve středu 7. června v 16 hodin.