Jedna skupina cestujících politické rozhodnutí Ostravy nezdražit pro příští rok jízdné v hromadné dopravě přijala s rozporuplnými pocity. Protože si připlatí. Týká se to nárazových cestujících na menší vzdálenosti. DPO totiž dlouhodobě zvýhodňuje především pravidelné cestující.

„Přislíbili jsme, že i v extrémně inflačním prostředí budeme dbát na zachování cen klíčových městských služeb na únosné úrovni. Na rozdíl od jiných měst a dopravců nechceme jít cestou zdražování veřejné dopravy,“ komentoval už před několika dny „politické rozhodnutí“, jak sám upřesnil, primátor Tomáš Macura.

V praxi se změny v tarifu dotknou těch lidí, kteří využívali MHD sporadicky a na krátké vzdálenosti. Končí totiž desetiminutová nepřestupní jízdenka, nově budou všechny přestupní s nejkratší dobou platnosti 45 minut. Zatímco desetiminutová nepřestupní jízdenka stála 18 korun, pětačtyřicetiminutová jízdenka stojí a nadále bude stát 25 korun. Skupina lidí, kteří si kupovali pouze desetiminutovou, si připlatí o sedm korun víc.

Kritika

„Tleskánek za zrušení 10minutové jízdenky, teď se každý radši rozhlédne, jestli uvidí revizory, a pojede načerno,“ myslí si Hana Fabiánová. „Takže za pár minut jízdy přes dvě až tři zastávky mají lidi platit 25 korun? Jste se zbláznili?“ ptá se Jan Šarino.

„Proč se ruší desetiminutové jízdné, já sama ho využívám. Na prd je mi měsíční za 500, když jedu jednou za měsíc,“ míní Šárka Volková. Té rovnou na sociálních sítích Deníku odpověděl starosta Jihu Martin Bednář. „Nezlobte se, ale pokud jedete jednou za měsíc, tak vás ten rozdíl v ceně jedné jízdenky opravdu nepřivede na mizinu,“ napsal starosta ženě.

Blíže změny vysvětluje mluvčí DPO Tereza Šnoblová. „Chtěli jsme zjednodušit celý tarifní systém. Žádný cestující už nemusí při výstupu z vozu přikládat kartu. Navíc jako alternativu představujeme slevy za věrnost na dlouhodobém jízdném, všichni mohou využít slevové akce 10+2,“ řekla Tereza Šnoblová s tím, že prioritou bylo nezvedat ceny zbylých jízdenek a kuponů, aby většina cestujících nepocítila změnu.

Prioritou jsou pravidelní cestující

„Zrušení 10minutové jízdenky, půlroční a čtvrtletní je naše jediné ekonomické opatření s dopadem na naše cestující v souvislosti s aktuálními vysokými cenami energií. V této souvislosti je potřeba říct, že díky podpoře města nedošlo ke zdražení cen všech ročních a nejvíce oblíbených 30denních kuponů,“ dodala Šnoblová.

S obavami vyhlíželi zprávu o zrušení pětiměsíčních kuponů též děti (potažmo jejich rodiče) a studenti, ti, kteří mimo školní rok a semestr do Ostravy nejezdívají. Těch se ale situace dramaticky nedotkne – za jisté podmínky.

Za pětiměsíční kupon dosud platí stejně jako by platili za celoroční, nově jej však při zachování cenové kategorie budou muset zaplatit najednou, platba po měsících, byť i s bonusem 10+2, by skutečně byla dražší. Jak už Deník informoval, město bude dopravní podnik dotovat v příštím roce částkou přesahující 2,2 miliardy korun.

close Kolik od 11. prosince zaplatíte za MHD? info Zdroj: DPO zoom_in Kolik od 11. prosince zaplatíte za MHD?