Ekonomické důvody vedly ostravské zastupitele k tomu, aby včera řekli ne bezplatné městské hromadné dopravě během smogu. Město stála přes dvacet milionů korun.

Náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč (ČSSD) míní, že akce Smog měla smysl. „V Ostravě nebyl nikdo, kdo by nevěděl, že je smog, že může změnit svoje chování a nechat své auto doma,“ tvrdí Boháč.

Peníze na naftu

Vysvětlil, že peníze, které Ostrava v minulé zimní sezoně vydala z rezervního fondu na bezplatnou dopravu za smogu, musí nyní investovat do nafty pro dopravní podnik. „Po zrušení daňového zvýhodnění emulzní nafty musejí dopravci kupovat dražší palivo. Ostrava nechtěla kvůli tomu zvyšovat cenu jízdného v průběhu roku, a proto dá dopravnímu podniku mimořádnou finanční injekci. V rezervě kvůli tomu už nezbudou peníze na hrazení dopravy za smogu,“ tvrdí Boháč.

Mluvčí opozičních zastupitelů za hnutí Ostravak Petr Kausta rozhodnutí přivítal, i když důvod, kvůli kterému vedení města akci Smog zastavilo, považuje za zástupný. „Od začátku jsme tvrdili, že by se ty peníze mohly investovat smysluplněji a do akcí, které přinesou větší efekt,“ tvrdí Kausta.

Vyhlášku, která umožňuje jezdit městskou hromadnou dopravou na území Ostravy v době smogu bezplatně, schválili ostravští zastupitelé loni v prosinci. Město za bezplatnou přepravu platilo ze svého rozpočtu dopravnímu podniku i soukromým autobusovým dopravcům náhradu za ušlý zisk 1,2 milionu korun denně.

Šedesátimilionová pokuta odpuštěna

Město odpustilo dopravnímu podniku pokututéměř šedesátimilionovou pokutu za spoje, které nevypravil během červnové stávky řidičů.

„To, že spoje nevyjely, nebyla chyba dopravního podniku. Nemohl to přímo ovlivnit,“ vysvětlil náměstek ostravského primátora Aleš Boháč s tím, že vedení Ostravy se snaží ještě přesvědčit představitele Hlučína a Moravskoslezského kraje, aby postupovali stejně.

„Kraj o tom jedná, zřejmě pokutu také ostravskému dopravnímu podniku odpustí,“ předpokládá primátor Petr Kajnar. Podle smluv, které má Dopravní podnik Ostrava uzavřeny s Hlučínem, Ostravou a krajem, musí zaplatit pětitisícovou pokutu za každý nevypravený spoj.

Hlučín si tak „za stávku“ může účtovat 1,2 milionu a Moravskoslezský kraj dva miliony korun.