Může jet mimo jiné na červenou. Ostatní řidiči by je měli respektovat stejně jako například sanitky. Nehody na kolejích je nutné co nejrychleji vyřešit, každé zdržení znamená obrovské komplikace.

Havárie tramvají

Mezi hlavní úkoly osádek zásahových automobilů patří co nejrychlejší řešení tramvajových karambolů a obnovení provozu. Jakákoliv havárie, zejména v době dopravní špičky, totiž znamená velké komplikace.

Klasickým případem nehody, ke které vyjíždí zásahový vůz, je srážka tramvaje jedoucí po hlavní silnici s vozidlem odbočujícím vlevo nebo vyjíždějícím z vedlejší silnice. Většina takových karambolů naštěstí končí jen pomačkanými plechy. Pokud nedojde k vykolejení nebo vážným následkům, jsou dispečeři sedící v zásahových autech schopni vše zvládnout během několika málo minut. Takové nehody pak mají pouze malý vliv na tramvajový provoz.

Vyškolení řidiči

„Dopravní podnik Ostrava má tři zásahová dispečerská vozidla vybavená zvukovým výstražným zařízením doplněným zvláštním výstražným světlem modré barvy," řekl mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht s tím, že řidiči procházejí speciálními školeními. Jízdu za extrémních podmínek trénují i v Centru bezpečné jízdy v Ostravě-Přívoze. Zde řeší situace, kdy například dostanou smyk nebo jim někdo nečekaně vběhne před automobil. Simulují také jízdu na namrzlé vozovce.

Nedávno osádky zásahových vozidel vyjížděly hned ke dvěma karambolům, které se staly v Ostravě-Přívoze. Oba vyřešily během chvilky.

U jedné z nich byly tramvaje pouze „diváky". Přímo v kolejišti se srazila dvě vozidla, která poté v obou směrech blokovala dopravu. Dispečeři vzali do ruky sprej, kterým na vozovce vyznačili pozice obou aut pro pozdější zdokumentování. Poté pomohli s odtlačením vozů na bezpečné místo, a zajistili tak obnovení tramvajové dopravy.

Havárie se však nevyhýbají ani samotným zásahovým vozům. „Za poslední tři roky jsme měli tři větší nehody, každý rok jednu," řekl Albrecht. Při jedné z nich zemřel dispečer dopravního podniku. Vloni v červenci spěchal se zapnutým majákem k nehodě, na které se sice nepodílel žádný z vozů dopravního podniku, ale jež komplikovala dopravu. V ulici Plzeňské vyjel mimo silnici a narazil do ocelového zábradlí a sloupu veřejného osvětlení. Utrpěl těžká zranění, kterým později v nemocnici podlehl. Zbylé dvě nehody řidiči zásahových automobilů nezavinili.

Nejen havárie

Dispečeři však neřeší jen havárie. „Zajišťují například organizaci dopravy při mimořádných sportovních či kulturních akcích. Provádějí dozor u plánovaných i mimořádných výluk, podávají cestujícím informace o změnách v dopravě," uvedl Albrecht.

Podobná vozidla mají i další dopravní podniky v republice, které provozují tramvajovou dopravu.