Podíl lidí, kteří v regionu vnímají změny k lepšímu, se za poslední rok zvýšil o pětinu na 84 procent. Lidé vnímají rozšíření nabídky pracovních míst, zlepšení služeb a možností kulturního vyžití. Nejlépe hodnotí situaci v kraji obyvatelé Ostravy, naopak s životem na Karvinsku není spokojena přibližně třetina lidí. Vyplývá to z výzkumu veřejného mínění agentury Datamar pro Moravskoslezský kraj a Agenturu pro regionální rozvoj, kterého se zúčastnily téměř 2000 lidí.

Situace v Karviné a Havířově je podle kraje dědictvím minulosti. "Může za to především minulý režim, města v okolí Karviné dříve sloužila především jako noclehárny pro doly a hutě a to se dá změnit jen pomalu," řekl dnes novinářům hejtmanův náměstek Pavel Drobil.

Oproti tomu spokojenost obyvatel severomoravské metropole již překročila devadesátiprocentní hranici a blíží se údajům z podobných výzkumů v Praze. Podle Drobila je pozitivní, že v Ostravě výrazně roste spokojenost mladých lidí do 25 let, kteří dříve kvůli nedostatku pracovních příležitostí často odcházeli za prací do Prahy nebo za hranice republiky. Kladně hodnotí svou situaci také obyvatelé Opavska a Novojičínska.

Růst spokojenosti lidí představitele kraje těší, do budoucna se chtějí zaměřit zejména na podporu dalších regionů, například Bruntálska a Karvinska. "Musí tam vzniknout tahoun, který dá těmto okresům tvář, podobně jako je to pro celý kraj Hyundai. Na Karvinsku to může být například špičková medicína, lázeňství nebo vysoké školství. Velkým impulzem jsou také peníze z Evropské unie, které pomohou při přípravě jednotlivých projektů a zlepší dopravní infrastrukturu," upřesnil Drobil.

Lepší pozici regionu cítí také ekonomická sféra. Výrazné změny v kraji v poslední době zaznamenalo podle průzkumu mezi 150 moravskoslezskými firmami 58 procent podnikatelů. Novou situaci většinou hodnotí kladně. "Podniky oceňují zejména rozvoj výstavby, blížící se dokončení dálnice, investice do letiště v Mošnově i příchod automobilky Hyundai. Naopak jim chybí dálnice na Slovensko, obávají se znečištění životního prostředí a lovení kvalifikovaných zaměstnanců do služeb Hyundai," řekla ředitelka agentury Datamar Lenka Mlynářová.

Moravskoslezský kraj je v posledních měsících jedním z nejdynamičtěji rostoucích regionů republiky. Zasloužily se o to zejména investice automobilky Hyundai a dalších zahraničních firem, expanze tradičních podniků, rozvoj vývojových a výzkumných center, vznik klastrů a jejich spolupráce s vysokými školami i rychlejší budování silnic, zejména dálnice D47 z Lipníku nad Bečvou k hranicím s Polskem.