Každoročně aktualizovaná publikace by měla pomoci návštěvníkům kraje při rozhodování, kde se mohou kvalitně ubytovat, dobře najíst a jak mohou příjemně strávit svůj volný čas, řekl dnes novinářům náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Pavel Drobil. Někteří podnikatelé a odborníci v cestovním ruchu záměr kraje podporují, podle jiných je nereálný. Známkovat či hvězdičkovat by se měly například hotely, kempy, restaurace, fitcentra i mnohá další zařízení. "Když si hodnocení získá respekt, bude mít velký přínos nejen pro turisty, ale jako zpětná vazba i pro jednotlivé podnikatele," řekl Drobil. První vydání brožury by mělo vyjít ještě letos, nejpozději příští rok na jaře. Nyní radní zvažují, jestli mají její přípravu zadat krajské Agentuře pro regionální rozvoj (ARR), nebo soukromníkovi. "

Na tom, kdo a jak to bude dělat, bude totiž záviset prestiž ohodnocení. Rozhodně se z toho nesmí stát obchod," vysvětlil Drobil. Někteří lidé působící v cestovním ruchu se ale obávají, že hodnocení nemusí být objektivní. Vytvoření a pravidelné aktualizace katalogu budou podle nich navíc velmi drahé a nepřinesou kýžený efekt. "Podobných pokusů bylo v poslední době v Česku několik. Nakonec se ale vždy ukázalo, že zařízení pro turisty je velmi těžké nějak oznámkovat, protože oblast cestovního ruchu je založena hlavně na jedinečnosti jednotlivých zařízení a služeb," řekl ČTK odborník, který si nepřál být jmenován. Podle dalších názorů je zbytečné vytvářet něco, co již funguje, pravidelně se certifikují například hotely a lyžařské areály.

"Mluvilo se například o obnovení kategorizace restaurací, ale byla proti tomu velká kritika ze strany provozovatelů. Dříve se kategorie určily jednoduše podle kvality ubrusů a skleniček, dnes je každá restaurace jiná," vysvětlil předseda představenstva Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách UNIHOST Zdeněk Kopka. Šéf Horského střediska Javorový Viktor Pavlík si naopak myslí, že podobná brožura by mohla být pro turisty zajímavým vodítkem. "Otázkou je, jak bude objektivní a jaká se zadají kritéria," řekl Pavlík.

Další podnikatelé se obávají, že systém by nepostihl všechny hotely, restaurace a služby, a vytvářel by tím nerovné podmínky pro podnikání. Kraj se nyní snaží zvýšit počet hostů ze zahraničí. Ve spolupráci s ARR připravil průzkum mezi tisícovkou lidí z Nizozemska, Belgie a Německa. Přibližně čtvrtina z nich prohlásila, že by se na sever Moravy ráda podívala. Nejvíce je lákají místní horská příroda (30 procent) a malé vesničky s venkovskou atmosférou (25 procent). Následují outdoorové sporty (22 procent) a jezera či přehrady (16 procent).

"Počet turistů přijíždějících do kraje včetně hostů ze zahraničí loni poprvé vzrostl, letos chceme tento trend zachovat," vysvětlil Drobil. Kraj proto na základě výsledků průzkumu chystá reklamní kampaně v zahraničí. Mělo by jít zejména o destinace, které by měly s Ostravskem spojit nové letecké linky. Ty ještě kraj neupřesnil, dříve hovořili radní například o Amsterodamu, Mnichovu, Bruselu, Paříži či Moskvě.