Takřka každý měsíc řeší policisté v celé republice případy řidičů, kteří po některém z dálničních úseků projížděli v protisměru.Žádný z nich naštěstí neměl tragickou dohru.

Přečtěte si také:Dálnice: Kvůli krádeži kabelů sjezd zůstává ve tmě

Jde nejen o zdrogované či opilé motoristy, ale také o hazardéry zvyšující si hladinu adrenalinu. Další skupinu představují zmatkující řidiči, kteří špatně odbočili.

Policisté stále pátrají po motoristovi, který před časem způsobil chaos a nehodu na D1 mezi Ostravou a Bravanticemi.

Ujel

Policisté například stále nevědí, kdo jel v polovině září v protisměru po dálnici D1 ve směru z Ostravy na Brno a dokonce způsobil nehodu. Mělo se tak stát 16. září kolem páté hodiny ranní. Na hazardéra narazili motoristé u klimkovického tunelu.

„Jeden z řidičů se s ním navíc střetl v katastru obce Bravantice. Nehoda se obešla bez zranění, došlo k poškození zrcátka,“ řekla mluvčí moravskoslezské policie Soňa Štětínská s tím, že policie ještě tentýž den zveřejnila výzvu, v níž požádala veřejnost o pomoc při pátrání po neznámém vozidle tmavé barvy.

„Na výzvu však nikdo nereagoval. Policisté identitu neznámého řidiče stále neznají. Proto se opětovně obracíme na občany, kteří by mohli k vozidlu a jeho osádce sdělit jakékoli informace, aby kontaktovali policisty dálničního oddělení Ostrava na telefonech 974 722 7602. Informace mohou bezplatně zavolat také na linku 158 nebo sdělit na kterékoli policejní služebně,“ dodala Štětínská.

Tmavé auto

Na dálnici D1 spadající pod ostravské dálniční oddělení nejde zdaleka o první podobný případ.

Předposlední červencovou sobotu letošního roku policisté vyrazili na dálnici poté, co dostali informace o podezřelém, v protisměru jedoucím automobilu. Hlášku o neznámém automobilu přijalo dálniční oddělení hned dvakrát, a to v dopoledních a odpoledních hodinách. V obou případech se mělo jednat o vozidlo Škoda Octavia tmavší barvy.

Poprvé svědek hovořil o tmavě modré octavii mířící směrem na Brno, odpoledne se pak objevily informace o octavii vínové barvy jedoucí přes Ostravu k Polsku.

V obou případech na místo okamžitě vyrazily hlídky dálniční policie sídlící poblíž lokality, kde byla vozidla údajně spatřena. Ani jednou však ochránci zákona na žádný takový automobil nenarazili. Zda šlo o žert, zmatené řidiče, nebo hazardéra, se nepodařilo zjistit.

Není také jasné, zda červencové a zářijové jízdy v protisměru spolu nějak souvisejí.

Špatně odbočil

Hrozbu představují i zmatkující řidiči, kteří u sjezdů na dálnici D1 špatně odbočí a poté je nenapadne nic lepšího, než se otočit do protisměru a jet zpátky, nebo na dálnici za plného provozu couvat na nejbližší výjezd. K takovým situacím dochází například u sjezdů z kruhového objezdu v Ostravě-Svinově.

„Před zhruba čtrnácti dny jsme se vpodvečer vraceli po D1 z Brna do Ostravy. Ve Svinově jsme pod Rudnou ulicí uviděli v našem směru couvající mercedes. Jel v levém jízdním pruhu. Prostě šílené! Asi špatně odbočil a chtěl nacouvat. Na tachometru jsme měli přibližně sto třicet. Kolega, který řídil, naštěstí pohotově zareagoval. Všem nám ale zatrnulo. Nebylo to nic příjemného,“ řekl Deníku očitý svědek.

Otáčení do protisměru možná stálo i za nehodou, která se stala ve stejných místech minulý týden. Dodávka jedoucí ve směru z Brna zde narazila do boku škodovky, která krátce předtím sjela z kruhového objezdu z ulice Rudné. Za volantem osobního vozu seděl důchodce, který se podle informací policie dostal do protisměru. Další okolnosti zatím nejsou známy. Řidič osobního vozidla utrpěl těžké zranění.

Přečtěte si také:Silnice I/11 by se mohla stát transevropskou cestou

Mýtné brány odhalí řidiče jedoucí ve špatném směru

Od počátku příštího roku budou mýtné brány schopné odhalit vozidlo jedoucí v protisměru a v několika sekundách varovat ostatní řidiče. Uvedl to Karel Feix, generální ředitel Kapsch ČR, která v Česku elektronické mýtné spravuje.

Systém bude v počáteční fázi fungovat na dálnicích D1, D2 a D5. Společnost počítá s tříměsíčním testovacím provozem, ve kterém ale bude systém plně funkční. Náklady na uvedení do provozu odhadla na půl milionu korun.

Jízdu v protisměru řeší policie každý měsíc. Nejznámějším případem z poslední doby byla jízda třiačtyřicetiletého Švýcara, který pod vlivem drog mezi Turnovem a Prahou jel v protisměru zhruba 70 kilometrů. Způsobil asi pět dopravních nehod, při nichž havarovalo kolem deseti vozidel. Policie v těchto případech kromě hlídky vysílá na vyhledání silničních pirátů vrtulník. Většinou si ale řidiči jízdu v protisměru uvědomí a z rychlostní komunikace sjedou.

Nebezpečné vozidlo odhalí mýtný systém, který informaci předá Národnímu dopravnímu informačnímu centru v Ostravě. Tam operátor riziko vyhodnotí a uvědomí policii, záchrannou službu a zejména ohrožené řidiče prostřednictvím dálničních tabulí, rozhlasu či navigace, popsal fungování systému Feix. Celý proces mezi zachycením vozidla v protisměru a varováním řidičů prostřednictvím tabulí by neměl trvat déle než čtyřicet sekund.

Součástí projektu, na kterém společnost spolupracuje s policií a oddělením Besip, bude informační kampaň, která řidiče naučí, jak mají v dané situaci reagovat, aby případnou neuváženou reakcí neohrozili sebe a ostatní účastníky provozu. Ve zjednodušené formě je ale nejbezpečnější reakcí zastavení vozidla v odstavném pruhu a opuštění vozovky do bezpečného prostoru za svodidly, vysvětlil Feix. Připravovaná mediální kampaň začne příští měsíc.

Společnost Kapsch v Česku spravuje elektronický mýtný systém od roku 2007. V současnosti se mýtné platí na více než 1300 kilometrech komunikací.

Jaroslav Perdoch + čtk