Dojet třeba z Poruby nebo z Jihu do centra Ostravy na kole jen po bezpečných cyklistických stezkách zatím není možné. Ideální není také cesta na kole do kunčické huti. I když tento způsob dopravy do práce volí podle měření společnosti DHV CR nejčastěji právě zaměstnanci společnosti ArcellorMittal.

„Pracujeme na tom, aby se to zlepšilo. Letos byla třeba dokončena cyklistická stezka z Poruby do Svinova a Třebovic. Na nejfrekventovanějších trasách vedoucích k huti nebo do hrabovské průmyslové zóny vyčleňujeme na stávající infrastruktuře pruh pro cyklisty, aby se zaměstnanci mohli do práce na kole dostat bezpečněji,“ uvedl náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč (ČSSD) s tím, že vedení města chce také zatraktivnit centrum Ostravy pro cyklisty.

„Spolupracujeme s Moravskou Ostravou a Přívozem na tom, aby stezky dovedly cyklisty až do centra, aby tady byl také nějaký řád a cyklisté nemuseli kličkovat mezi chodci a auty. Nechali jsme na všech parkovacích místech městské společnosti Garáže Ostrava vybudovat stojany na kola,“ vyjmenoval Boháč s tím, že do deseti let bude podle koncepce rozvoje cyklistické dopravy ve městě možné jezdit na kole po cyklistických stezkách napříč Ostravou.

„Je to hodně ambiciózní projekt, ale není přehnaný, je reálný,“ míní náměstek primátora pro dopravu.

Dodal, že zatímco donedávna cyklostezky stavěly většinou městské obvody a převážně jen jejich samostatné části, které na sebe nenavazovaly, nyní se budou cyklistické trasy propojovat. Vznikne tak pět páteřních tras, které povedou kolem řeky Ostravice a Odry a propojí nejlidnatější městské části.

Páteřní stezka se už staví

Stavba hlavní cyklistické trasy kolem řeky Ostravice (povede od Vratimova až k Hornickému muzeu na Landeku) už začala. Boháč odhaduje, že její podstatná část bude dokončena do dvou let. Stezka kolem Odry za pětačtyřicet milionů korun má začínat v Košatce a končit u Bohumína. Další tři hlavní trasy propojí centrum města s Porubou a Jihem.

Cyklistické napojení Jihu na centrum Ostravy souvisí s výstavbou Nové Karoliny a jejího okolí. Kdy se po stezce dopravíme z Poruby do centra, netroufá si Boháč odhadnout. „Nejtěžší je překonat Odru. Původně se uvažovalo o tom, že by se postavila stezka podél svinovských mostů, které se také už začaly rekonstruovat. Protože to by bylo moc drahé, povede jinudy zezadu Svinovem přes starý železniční most. Narážíme tu ale na další zádrhel, a to jsou majetkové vztahy. Stezka má totiž vést i přes soukromé pozemky,“ tvrdí Boháč.

POSTŘEH MARTINA PLEVY

Cyklisté až na posledním místě?

Nejsem žádný lídr pelotonu, žlutý trikot bych nezískal ani v závodě amatérů. Pohodové vyjížďky na kole mám ale rád a občas šlápnu do pedálů i při cestě do práce z Poruby do centra Ostravy. Kdybych trpěl sebevražednými sklony, pustil bych to střemhlav ze svinovských mostů mezi proudícími auty rovnou dolů, a v centru bych byl asi rychleji než tramvají.

Místo toho dnes ale kličkuju po našich stezkách nestezkách a naříkám, proč jeden z největších obvodů Ostravy nemá s centrem jednoduché propojení. Nová stezka podél ulice Opavské je sice jak z cyklistického žurnálu, ale pak? Člověk se lopotí oklikami buď přes Třebovice a dál směrem k chemičce, nebo z druhé strany zadem přes Svinov, aby se po dlouhých minutách v sedle ocitl jen u vodárny.

To je takový problém vytvořit v Ostravě jednoduché propojovací cyklostezky, vždyť by nemusely být z drahé zámkové dlažby, na niž se složitě shánějí evropské dotace a budování tvá roky? Vždyť podobné stesky na chybějící úseky cyklostezek často slyším od mnoha svých kamarádů z různých městských částí.

Možné vysvětlení na to, proč to u nás jednoduchým způsobem nejde, mi nedávno v diskusi na toto téma sdělil jeden můj známý, mnohem zapálenější cyklista. „V zahraničí namalují na vozovku pruh pro cyklisty stačí kýbl bílé barvy a jezdí se. U nás se ale raději plánují složité a drahé cyklostezky, aby si na mnohamilionové zakázce přišel každý na své. Na cyklisty se tady totiž myslí až na posledním místě,“ konstatoval. Měl pravdu?

Další články o dění v Ostravě naleznete zde:

Regionální politická scéna

Znečistěné ovzduší v regionu

Laguny v regionu a jejich likvidace

#flash|https://g.denik.cz/73/d2/denikflash.swf|340|80|denikflash#