Záměr je to přinejmenším zajímavý - po letech vrátit do samotného centra města hromadnou dopravu. Na místo tak symbolické, protože vedle ulice 28. října je to jediné místo v celé Ostravě, kde se v minulosti vystřídaly všechny trakce hromadné dopravy. Vzato retrospektivně od elektrických tramvají až po parní lokomotivy!

Nyní to mají být malé elektrobusy s jedenácti místy k sezení a patnácti k stání. S novými zastávkami, historicky laděnými, se počítá u hotelu Imperial a před Ostravským muzeem. Nová linka č. 99 má spojit dva sousední obvody rozdělené řekou Ostravicí.

„Obslouží Bazaly, most Miloše Sýkory, Černou louku, Karolinu a městskou nemocnici s ústředním autobusovým nádražím. Jejím hlavním smyslem je oživení centra města,“ vysvětlil už dříve ředitel dopravního úseku DPO Aleš Hladký s tím, že linka bude jezdit centrem v pracovní dny, a to každých 15 minut.

Takový měl být stav od přelomu jara a léta, jenže za chvíli skončí podzim, a elektrobusy jezdit stále ještě nebudou. Proslýchalo se, že je kvůli selhání dodávky nových minibusů pro dopravce, skutečnost je ale jiná. Elektrobusy DPO převzal už v polovině května a na provoz linky je připraven.

„Všechny tři elektrominibusy máme u nás na Hranečníku, ke zprovoznění linky dojde pravděpodobně na jaře příštího roku,“ sdělila mluvčí DPO Karolina Rycková.

VÍCERO PROBLÉMŮ

Jak Deník zjistil, dřívějšímu nasazení brání dvě okolnosti jednak dosud neukončené stavební práce u takzvaných nových laubů poblíž náměstí a jednak chybějící výsuvné kůly, které náměstí elektrobusům otevřou. Třetím důvodem, kvůli němuž ale bude tuto linku výluka potkávat každoročně, jsou vánoční trhy.

„V době jejich konání nebudeme tuto linku vzhledem ke zvýšenému počtu osob na náměstí provozovat,“ podotkla Rycková.

Z návratu veřejné dopravy na náměstí má radost i tamní radnice, která se spolu se Slezskou Ostravou na přípravách podílela. „Doplnění minibusové linky v pěší zóně vítáme. Měli jsme na toto téma ostatně i řadu podnětů přímo od lidí,“ prozradila mluvčí Jana Pondělíčková.

Podle Andrey Vojkovské z ostravského magistrátu by překážky měly zmizet do konce letošního roku. „Do té doby by mělo být vydáno stavební povolení. Samotná instalace sloupků, včetně elektrického napájení bude provedena v termínu do plánovaného spuštění autobusové linky, tedy do března 2019,“ potvrdila mluvčí magistrátu.

JAKÉ MINIBUSY BUDOU NA NÁMĚSTÍ JEZDIT?

Elektrobusy Rošero P First FCLLI 80 EL od firmy Zliner jsou osm metrů dlouhé a téměř dva a půl metru široké. Mají dojezd 190 kilometrů, jsou vybaveny klimatizací a USB-konektory, a nabízí jedno místo pro vozíčkáře nebo kočárek. Celková kapacita je 26 míst (jedenáct k sezení, patnáct k stání).

K TÉMATU

Historie hromadné dopravy na náměstí Veřejná doprava se na Masarykově náměstí objevila už v roce 1896, kdy byl zahájen pravidelný provoz rozchodné parní tramvaje. Od roku 1901 tyto kouřící parní lokomotivy v ulicích vystřídaly elektrické tramvaje. V polovině století byly nahrazeny tehdy nejmodernějšími trolejbusy. Ale opět jen načas .
Trolejbusy byly zrušeny v roce 1967, pouhých sedm let od zavedení provozu. Právě tehdy vznikala v centru pěší zóna a veškerá doprava byla z náměstí a okolí odkloněna. Do roku 1967 zde jezdily také autobusy, městské i příměstské. Na přelomu tisícilezí zde krátce jezdily i mikrobusy.