Snah o oživení strádající části města byla už spousta. Některé byly méně úspěšné, některé více. Nyní to vedení Moravské Ostravy a Přívozu spolu s Dopravním podnikem Ostrava a obvodem Slezská Ostrava zkouší zavedením městské hromadné dopravy přímo na náměstí. Tedy do míst, kam už v minulosti spoje jezdily. Před padesáti lety to byly trolejbusy, teď to budou elektrobusy.

A lidem podle všeho tato možnost chyběla. „Doplnění minibusové linky v pěší zóně vítáme. Měli jsme řadu podnětů přímo od lidí, aby k tomu došlo,“ uvedla mluvčí Moravské Ostravy a Přívozu Jana Pondělíčková s tím, že linku radnice iniciovala spolu se Slezskou Ostravou.

Právě tyto dva obvody by měla linka č. 99 lépe propojit. „Spojí Bazaly, most Miloše Sýkory, Černou louku, Karolinu a městskou nemocnici s ústředním autobusovým nádražím. Jejím hlavním smyslem je oživení centra města,“ vysvětlil ředitel dopravního úseku DPO Aleš Hladký s tím, že linka bude jezdit centrem v pracovní dny, a to každých 15 minut.

Stavět v něm bude na dvou nových místech před Ostravským muzeem na Masarykově náměstí a u hotelu Imperial. Tedy přímo v pěší zóně. „Historickému rázu centra bude odpovídat i podoba zastávek,“ dodal Hladký. Historická tramvajová zastávka u hotelu Imperial ale podle všeho využívána nebude.

DO PLANETÁRIA

Linka začne jezdit na přelomu jara a léta, nejspíš od června. DPO totiž musí potřebné elektrobusy nejprve pořídit. Spolu s nimi nakoupí také minibusy na CNG pohon, kterými hodlá lépe zpřístupnit planetárium Porubanům. Tato druhá nová linka, s označením č. 90, pojede po trase Poruba vozovna Alšovo náměstí U Nemocnice Planetárium.

„Vybranými spoji bude zajíždět na zastávku Pustkovecká, aby tamním lidem lépe zpřístupnila fakultní nemocnici,“ popsal Aleš Hladký. Nové zastávky pro tuto linku přibudou ve vědecko-technologickém parku, na rozcestí v Krásném Poli a přímo u planetária.

Jaké jsou další velké změny v MHD?DPO nasazuje deset takzvaných parciálních trolejbusů, které mohou podle potřeby jezdit s trolejemi nebo bez nich na baterie. Nasazeny budou na linky 101 a 106. Lince 101 to umožní protažení některých spojů z Hranečníku až k LDN v Radvanicích a lince 106 vedení poloviny spojů přes Kamenec, kvůli lepšímu napojení tamního sídliště. Jsou to jediná vozidla, která už mají nový design DPO jsou celá modrá s vodorovným bílým pruhem. Přechod z trolejí na baterii provede řidič přímo z kabiny během pár vteřin.

Trolejbusová linka 110, která jezdila z náměstí Republiky na Hranečník, je kvůli malé vytíženosti od včerejška zrušena. Linky 101 a 107 proto budou velkokapacitní.

Od 25. března bude kvůli novému letovému řádu upravena linka 333 na Letiště Leoše Janáčka tak, aby navazovala na všechny odlety a přílety společnosti Ryanair z a do Londýna a Bergama.