Příští rok začne rozsáhlá oprava jedné z páteřních ulic v centru města Nádražní. Zhruba osm set metrů dlouhý úsek od ulic 30. dubna po 28. října čekají dvě etapy rekonstrukce. Pod Nádražní je totiž stará kanalizace, která potřebuje vyměnit.

„Hlavním důvodem je havarijní stav kanalizace, která je přímo pod tramvajovou tratí. Když už ulici musíme rozkopat, tak rovnou vyměníme i všechny ostatní inženýrské sítě a ulici celkově zmodernizujeme, abychom ji nemuseli opravovat co deset let," řekl na včerejší tiskové konferenci primátor Ostravy Petr Kajnar.

Práce na první etapě rekonstrukce jedné z nejdelších centrálních ulic začnou příští rok v březnu a ukončeny by měly být v listopadu. Dělníci opraví úsek od 30. dubna až po ulici Stodolní, a to včetně tramvajové zastávky. O rok později se pak ve stejném termínu dodělá zbylá část.

„Budeme postupovat směrem od 30. dubna, takže se nejprve uzavře směr do Přívozu a postupně se vymění inženýrské sítě. Pak se může řešit obnova chodníků a provizorní povrch vozovky. Následně se pustíme do druhé strany Nádražní. Nakonec se vymění koleje, postaví se nové zastávky a zhotovíme definitivní podobu vozovky," popsal první etapu rekonstrukce Nádražní Bernard Hájovský, hlavní inženýr firmy Projekt 2010, která bude opravu provádět. Dodal, že druhá etapa o rok později bude probíhat obdobně. „Organizace dopravy se zásadně nezmění, šířka vozovky i chodníků zůstane stejná," dodal hlavní inženýr projektu.

Zastávkové mysy

Největší změnou pro řidiče a cestující hromadnou dopravou bude nová podoba zastávek Stodolní a Elektra. Architekti tady totiž navrhli zastávkové mysy, které budou zasahovat do vozovky. To znamená, že v momentě, kdy na zastávce bude stát tramvaj, budou muset řidiči počkat, než odbaví cestující, aby mohli pokračovat v jízdě.

„Tento systém zvýší bezpečnost a komfort cestujících hromadnou dopravou, a také řeší bezbariérovost, protože se nástupní plocha zvýší o dvacet centimetrů. Dnešní řešení nevyhovuje předpisům, protože lidé vstupují do vozovky a musí překonat velkou výšku pro nástup do tramvaje," konstatoval dopravní inžernýr ze společnosti Projekt 2010 Vlastimil Šmiřák. Po dobu rekonstrukce bude v úseku zprovozněna jednokolejka, na kterou střídavě budou projíždět tramvaje v obou směrech.

Několik let staré návrhy nové podoby Nádražní uvažovaly o tom, že se celá ulice zjednosměrní a více se otevře lidem. Od této myšlenky se ale nakonec upustilo.

„Nádražní denně projede kolem 9500 vozidel. Předpokládáme, že zastávkové mysy trochu průjezd řidičům ztíží, takže objízdné trasy budou vyhledávat a po Nádražní pojede jen ten, kdo opravdu potřebuje. Předpokládáme, že by doprava mohla poklesnout na čtyři tisíce vozidel denně," přiblížil za Projekt 2010 Hájovský. Oprava by měla přinést komfort i obyvatelům, kteří v blízkosti Nádražní bydlí. Koleje totiž budou podloženy antivibrační rohoží a mezi kolejnicemi a asfaltem budou pryžové výplně, které minimalizují hluk z projíždějících tramvají. V ulici také nebudou betonové panely, ale celoživičný povrch.

Celková rekonstrukce Nádražní vyjde na téměř 308 milionů korun.

K TÉMATU

* Od března do listopadu 2015 bude zrušena zastávka Stodolní.
* Zastávka Elektra ve směru z centra se posune na úroveň zastávky v opačném směru.
* Zastávky Elektra i Stodolní budou mít nástupní mysy.
* Koleje budou podloženy antivibračním povrchem.
* Teď projede Nádražní zhruba 9500 aut denně. Po opravě počet klesne asi na polovinu.