Ptali jsme se nejen velkých obchodníků, ale i provozovatelů menších obchodů v Ostravě.

Přečtěte si také:V sobotu v centru chcípl pes, stýskají si obchodníci

„Ten rozdíl je viditelný. Určitě přibývá lidí například po výplatách. Ale nejen po nich. Chodí k nám nakupovat i ti, kdo mají hlouběji do kapsy. Na tržbách proto poznáme, když je třeba termín důchodů či výplata sociálních dávek. To pak zákazníků rapidně přibývá a utrácejí více peněz,“ uvedla prodavačka v obchodě, který provozují vietnamští podnikatelé.

Také obuvník Martin Gnebus vypozoroval, že lidé přinášejí obuv na opravy více nejen po výplatách, ale i po termínech, kdy se vyplácejí sociální dávky.

Milana Valehrachová z prodejny S-Jeans v centru města naopak uvedla, že nepozoruje úbytek zákazníků před výplatou a jejich nárůst po ní. „Spíše záleží na počasí. Když se třeba ochladí a je třeba si pořídit nějaké oblečení, které v šatníku chybí, tak o zákazníky nouzi nemáme,“ vysvětlila Valehrachová.

Počasí

Počasí je hlavním činitelem, jestli lidé nakupují více či méně, i podle prodavačky zeleniny na tržnici na ostravské Černé louce. „Když je sluníčko a pěkně, tak si lidé přijdou nakoupit. Když prší, tak sem skoro nezabloudí ani noha,“ dodala prodavačka. Počty návštěvníků například v týdnu před výplatami a v týdnu, který následuje po výplatním termínu, se výrazně liší podle ředitelky ostravského Avion Shopping Parku Kateřiny Ježkové. Rozdíl může činit dvacet až třicet tisíc návštěvníků za týden.

close zoom_in

Parkoviště

„Vypovídající je například údaj o počtu aut na našich parkovištích v říjnu. V sobotu před výplatami stálo na parkovištích necelých 9,2 tisícovky aut, o týden později, už po termínu výplat, se počet aut blížil 13,8 tisícovce aut,“ upřesnila ředitelka ostravského Avion Shopping Parku Kateřina Ježková.

Dlouhodobé statistiky ze supermarketů a hypermarketů Albert podle mediální zástupkyně Simony Caidlerové ukazují, že lidé obecně nakupují více v období po výplatních termínech a naopak před nimi jejich útraty lehce klesají.

Naopak v prodejnách Tesco nezaznamenávají žádné změny v chování zákazníků, které by souvisely s výplatními termíny. „Dlouhodobě lze bez ohledu na den výplaty sledovat trend, že zákazníci upřednostňují velké týdenní nákupy, které většinou pořizují od středy do neděle. Během týdne si pak zajdou na drobný nákup do menšího obchodu, zejména pro čerstvé pečivo, zeleninu či mléčné výrobky,“ uvedla mediální zástupkyně Teska Eva Karasová.

Na webu najdete pouze výběr z článku, které vychází vnovinové podoběMoravskoslezského deníku.Pokud chcete mít ucelený přehled o dění v Ostravě a Moravskoslezském kraji, předplaťte si tištěné nebo elektronické vydání Deníku. Přinášíme nejšiřší regionální zpravodajství.

Předplaťte si Deník a vyberte si dárek!