Prodejna Biokošíky se nachází na Alšově náměstí v Ostravě Porubě už čtvrtý rok. Rozprostírá se na dvou patrech, přičemž horní je i s terasou. Jen málokoho by napadlo, že rozlehlý obchod s kavárnou začínal před osmi lety jako malý e-shop založený pouze na prodeji košíků s bio ovocem a zeleninou.

Biofarma, e-shop, prodejna

Manželé Lukasovi přišli s nápadem na otevření e-shopu po mateřské dovolené, protože chtěli nejen své rodině dopřávat kvalitní ovozel. Tuto ideu se rozhodla Martina s manželem, který většinu svého volného času tráví na vlastní biofarmě, uskutečnit v roce 2012.

„Naší hlavní myšlenkou bylo nabízet košíky plné ovoce a zeleniny v bio kvalitě. Postupně jsme ale zjistili, jaké kvality jsou ostatní potraviny v běžných obchodech, což pro mě osobně bylo nepřípustné, a tak jsme začali naši nabídku rozšiřovat,“ popisuje své začátky Martina. K ovoci a zelenině se tak přidaly mléčné výrobky, maso a následně i drogerie a kosmetika.

Ilustrační foto.
RegioJet zlevnil cestování vlakem z Ostravy do Budapešti

S rozšířením sortimentu bylo třeba najít i nové odpovídající prostory, a tak se celá firma přemístila na nejznámější porubské náměstí. „Původně jsme byli jen ve spodním patře, kde byly potraviny a stáčená drogerie. Ale stále nám ubývalo místo, a proto jsme využili opuštěných prostor nad námi, do nichž jsme přesunuli prodejnu drogerie a rozšířili ji o stáčírnu, toalety, bezobalovou část a kavárnu,“ říká Martina.

Maminky a studenti

Kafíčkárna, jak prostor nazvala, je na letní měsíce vybavená i terasou a celoročně provizorním, ale dostačujícím dětským koutkem. Právě maminky s dětmi tvoří hlavní část klientely Biokošíků.

„Známe maminky, které k nám chodily těhotné, a teď nám vypráví, že už je jejich dítko v první třídě. Je to velmi příjemné, sledovat a sdílet společně se zákazníky životní příběhy. Naší snahou je, aby se tu cítila příjemně celá rodina. Aby si při nákupu mohly ženy nebo jejich manželé sednout, vypít kafe a dát si zákusek, případně nakrmit miminko,“ usmívá se majitelka.

Ředitel moravskoslezské policie Tomáš Kužel (na snímku zády) předal v pondělí 24. srpna 2020 ocenění zachráncům policisty Martina Žebroka, kterého v Beskydech zasáhl blesk (na snímku vpravo).
Policista zasažený bleskem v Beskydech dnes děkoval svým zachráncům

Druhou významnou skupinou zákazníků jsou studenti a mladí lidé, kteří do prodejny často vodí své rodiče a ukazují jim možnosti udržitelného nakupování.

„Z toho mám velkou radost, protože právě oni to budou předávat novým generacím. Hodně se o udržitelnost zajímají, což třeba jejich rodiče ne vždy chápou,“ vypráví Martina s úsměvem. Své klientely, kterou tvoří především stálí zákazníci, si váží a je na ni hrdá. „Zákazníci jsou uvědomělí. Moc dobře ví, proč jdou nakupovat k nám, a ne do marketů. Když se k vám roky zákazníci vracejí, o smysluplnosti práce není pochyb, a to je ta nejlepší odměna,“ vysvětluje.

Krédo udržitelnosti

Přestože se Biokošíky v průběhu let posunuly, originální myšlenka nezmizela. Zákazníci si do úterního poledne mohou košík se sezónním ovocem, zeleninou a dalším zbožím objednat na webových stránkách a v pátek jej vyzvednout, případně si ho nechat dovézt. „Košíky jsou stále velmi populární, každý týden si pro ně pravidelně chodí kolem osmdesáti lidí,“ raduje se Martina.

Pohřeb obětí požáru z Bohumína, 24. srpna 2020 v Ostravě.
Loučení s obětmi požáru v Bohumíně: záplava bílých květů i policejní dohled

Mezi další oblíbené produkty patří maso a mléčné produkty od místních farmářů, biokoření, biočaje a ze stáčené drogerie například prací gely, aviváže, gely na nádobí, ale také ocet jakožto základní surovina domácích čističů. „Nabízíme věci, jejichž pěstování, výroba a používání nezatíží naše zdraví a planetu a které jsou z udržitelných zdrojů. To byl důvod, proč jsme vznikli, a na tom budeme stavět i nadále,“ uzavírá Martina Lukasová.

Světlana Nedvědová