VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Návštěva přestupního terminálu na Hranečníku

Hranečník, starobylé území Slezské (dříve Polské) Ostravy, býval vždy živou součástí města. Hrabě Wilczek zde vlastnil nejen prosperující velkostatek, ale v roce 1852 vyhloubil u Těšínské silnice šachtu nazvanou Jan Maria.

12.7.2017 4
SDÍLEJ:

Přestupní dopravní terminál na Hranečníku ve Slezské Ostravě slouží už téměř rok a půl. Zatím si ale lidé na něj nezvykli.Foto: Deník/Boleslav Navrátil

Byla na svou dobu moderní. Těžit se v ní přestalo v roce 1963. Před osmdesáti lety, tedy za první republiky, zde byla vystavěna kasárna a v nich umístěn 1. prapor 8. slezského pluku z Místku. Za okupace zde sídlili protiletadloví dělostřelci, stejně jako po válce. Pak byla děla vyměněna za protiletadlové rakety. Po roce 1990 Ostrava o svou posádku přišla, dnes zde mají výcviková střediska hasiči a speciální policejní sbor těžkooděnců.

Když se městský dopravní terminál na Hranečníku stavěl, měl být nejmodernější v republice. K modernosti a jedinečnosti má ovšem hodně daleko.

Pravda ale je, že tu vždy býval dopravní uzel. Přes Hranečník vedly úzkorozchodné tramvajové tratě, které spojovaly Ostravu s Bohumínem, Karvinou a Orlovou. Vyjížděly ze Smetanova náměstí. Dne 28. ledna 2016 zde nastal slavný den, kdy byl dán do provozu nový a údajně supermoderní dopravní terminál, který nám měla dokonce závidět všechna větší města v republice. A jak už je to v Ostravě tradicí, k závidění tady toho opravdu moc není, o nějaké supermodernosti nemůže být řeč.

Dopravní centrum slouží, ale architektonicky, esteticky a technicky to žádná sláva není. Jako by se autoři návrhu inspirovali přístřešky a zastávkami bývalého autobusového nádraží na Karolině, které bylo ovšem postaveno za hluboké totality. Dříve se dalo dojet na Gagarinovo náměstí anebo na nové autobusové nádraží, obě místa jsou nedaleko centra města. Teď je to s přesedáním složitější a pomalejší. Ale důvody, proč byl terminál postaven, jsou povětšinou ekologické. Trolejbusy, které tu mají konečnou, jsou spíš dosluhující typy. Výpravní budova s čekárnou je jen nepěkný fádní přístřešek. Celé je to koncipováno tak, aby se tady cestující nezdržovali ani o minutu déle, než musí. Zatím si lidé ani po sedmnácti měsících provozu na terminál příliš nezvykli.

Autor: Boleslav Navrátil

Místo události:
12.7.2017 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Nebezpečný přechod v Ostravě-Porubě.
8

Porubský přechod smrti: Ostrava nic moc nezmůže?

Rockový klub Sklep, který dívka navštívila.
AKTUALIZOVÁNO
2 9

Stahují se nad vrahem z roku 1997 mračna? Jeho obětí byla dvacetiletá Lucie

OBRAZEM: Dějiny očima Barbie. Na výstavu dorazí i Karel IV. či lady Di

/FOTOGALERIE/ Marie Terezie, Václav Havel, Kleopatra či lady Diana. S těmi všemi (a mnoha dalšími) se budou moci v pátek a v sobotu návštěvníci potkat na výstavě s názvem S panenkami za historií aneb Světové dějiny očima panenky Barbie. Dobově přesné kostýmy z dílny orlovské textilní výtvarnice Kristýny Vařekové budou v prostorách Kulturního domu v Dolní Lutyni na Karvinsku k vidění od 10 do 19 hodin.

Chyba za chybou! Vítkovice si stěžují po porážce s Hradcem na rozhodčí

Hokejové Vítkovice si stěžují u disciplinární komise na výkon rozhodčích v úterním utkání 24. kola extraligy s Hradcem Králové, který skončil porážkou Ostravanů 3:6. Komise ve svém pravidelném vyhodnocení uznala, že situace, které předcházely dvěma brankám Východočechů, byly posouzeny chybně.

Voda na Ostravsku bude patřit opět Španělům. Ve hře byli i Číňané a ČEZ

Po čtyřech letech se znovu mění vlastnické vztahy v Severomoravských vodárnách a kanalizacích (SMVaK).

Cena jízdného v Ostravě zůstane stejná, studenti získají bonus

Cena základního jízdného ani dlouhodobých kuponů se v ostravské MHD od ledna nezmění. Desetiminutovou jízdenku tak lidé pořídí stále za 16 korun (zlevněnou za osm) a například hodinovou za třicet korun (zlevněnou za 15).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT