VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Návštěva vozovny v Ostravě-Porubě aneb Jak se tramvaje udržují „ve formě"

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Řidičky potažmo řidiči Dopravního podniku Ostrava (DPO) mají ke svým tramvajím nepochybně blízký vztah. Co je to ale proti soustružnicím a strojnicím, které o ně téměř každý den pečují a navrací jim „kondici" umožňující výjezd do ulic…

27.2.2017
SDÍLEJ:

Snímek z vozovny v Ostravě-Porubě, kde se starají o údržbu tramvají.Foto: Deník/Lukáš Kaboň

O tom by Daniela Mandoková s Pavlou Vybíralovou mohly vyprávět.

Jen co jim tramvaj uchytí do držáků, nastupují svůj dvousměnný provoz na její údržbě. Zrovna teď na starším modelu T3, kde však už mají první dvě nápravy hotové a jdou na třetí.

„Je to hodně náročné, kolegyně to má místo posilování," vysvětluje soustružnice Mandoková, která přichází do kontaktu spíše s tlačítky, zatímco strojnice Vybíralová přímo s koly tramvají.

„Každá máme specializaci na něco, ale než se data vyhodnotí, odpočine si i Pavla," dodává na adresu kolegyně, která na vybavování u roztočených kol nemá čas.

Za svou směnu stihnou „vykurýrovat" dvě tramvaje. Hezky nápravu po nápravě.

Údržba tramvají se starají také Daniela Mandoková (vpravo) s Pavlou Vybíralovou (vlevo). Než se kola zbrousí do nepoužitelného stavu, najedou tramvaje mezi 500 tisíci až milionem kilometrů podle stáří vozu a profilu tratě.


Podúrovňový soustruh DPO po letitém snažení pořídil v loňském roce za přibližně 20 milionů korun a může díky němu mnohem efektivněji odstraňovat plošky na kolech, které se průběžně vytvářejí při brzdění tramvají a jsou hlavní důvodem, proč tramvaj při jízdě poskakuje a nejen v zatáčkách vydává hluk.

„Někteří řidiči je zvládnou vytvořit za jedinou směnu, jiným to trvá mnohem déle," podotýká Petr Tomala, který má údržbu tramvají v podniku na starosti, s tím, že hodně záleží i na trase linky.

Než v prosinci začal zkušební provoz soustruhu, který mají jen větší dopravní podniky v zemi, musela být hala upravena prodlouženy koleje, vyhloubena montážní jáma.

Mé pozornosti neunikají ani jehlany na zdech, které připomínají spíše pořádné reprobedny a zadržují hluk. Zůstaly zde i poté, co dopravní podnik ustoupil od mnohem hlučnějšího brousícího stroje, který byl v provozu od 60. let a kola nedokázal zakulatit na sto procent.

Ta proto správný tvar dostala až po generální údržbě v areálu dceřiné společnosti Ekova. Dnes je vše jinak.

V „jámě tramvajové" na novém soustruhu stihli od ledna, kdy byl provoz pomalejší a jen jednosměnný, vysoustružit už 37 tramvají. Měsíčně jich zde poté v ostrém provozu dají „do pucu" na osmdesát. Dopravce jich má ve svém vozovém parku celkem 261.

Autor: Petr Jiříček

27.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Deník - Naši prvňáci

Tento týden představíme školáky ze ZŠ Františka Formana, Ostrava-Dubina

Policejní zásah v Ostravě-Výškovicích.
4

Opilec v Ostravě-Jihu dělal scény. Vyjednávač neuspěl, vyrážely se dveře

Moravskoslezská nej... aneb výjimečnosti kraje ve výsledcích voleb

Mapa republiky se po víkendových volbách obarvila do modra, když ve všech krajích bez výjimky vyhrálo hnutí ANO. Severovýchod republiky má ale přece jen proti ostatní regionům některé volební výsledky jiné.

Zákeřný meningokok vzal život mladé dívce

Ostrava – Život 18leté dívky si vyžádalo v minulých dnech meningokokové onemocnění. Onemocnění mělo v jejím případě velmi rychlý průběh. Mladá pacientka zemřela do 24 hodin poté, co se u ní projevily problémy.

Pod Frýdlantskými mosty je konečně čisto! Na jak dlouho?

/FOTOGALERIE/ Podzimní generální údržba podchodu pod Frýdlantskými mosty v centru Ostravy finišuje. Jako nové rozhodně nevypadají, ale také už neodpuzují na pohled.

Petřkovice i v deseti kousaly, body z derby ale nemají

/FOTOGALERIE/ První třetiligové derby sezony patří Hlučínu. Prestižní utkání s Petřkovicemi domácí fotbalisté dotáhli do vítězného konce. Před téměř čtyřmi stovkami diváků díky brankám Hudeczka a Krauta zvítězili 2:1. Za hosty dokázal už jen snížit kanonýr Lokša.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT