Ne všichni ale dbají na bezpečnost a někteří tomuto riziku vykročí naproti. Když si krátí cestu i tam, kde mohou využít přechodu. Nemusí se jim to vyplatit. A to doslova.

Potvrdit by to mohli lidé, kteří tento týden dostali od strážníků  pokutu. U zastávky Mariánské náměstí v ulici 28. října. Je jedna z těch, kde je během dne velký provoz. Nachází se v centru obvodu Mariánské Hory a lidé odsud často míří na úřad, za nákupy nebo děti do nedalekých škol. Navíc ostrůvek je uprostřed už tak úzké vozovky a nedaleko rušné křižovatky.

„Není to tak dlouho, co se zastávka rekonstruovala. Je vybavena bezbariérovým nájezdem, zábradlím a dalšími bezpečnostními prvky. Navíc je zde přechod pro chodce," říká náměstek ostravského primátora Tomáš Sucharda. Mluvčí ostravského dopravního podniku jej doplňuje: „Aktuálně se zabýváme celkovým řešením umístění nástupiště. Je snaha přiblížit jej ke křižovatce. Studii prováděly Ostravské komunikace." Přesto se najdou i zde stejně jako na obdobných místech ve městě lidé, kteří raději volí jen o něco málo kratší, ale o to více riskantnější cestu rovnou přes ulici.

Ne u každé zastávky je přechod. Ani ten však není zárukou, že přes něj budou lidé chodit.

Na přechodu pokuta nehrozí

„Je to tak," potvrzuje Zbyněk Kaňok, který pracuje jako florista v nedalekém květinářství Diana. „Horší je ale situace za křižovatkou, na zastávce směrem do centra," míní. Bezpečnost podle něj většinou podceňují mladí lidé mezi dvaceti a třiceti roky, kteří přebíhají přes ulici nebo nečekají na volno semaforu.

Josef Malik, kterého jsme zastihli při čekání na tramvaj do Svinova, jeho poznatky doplňuje. „To se přijďte podívat, jak to vypadá, když skončí škola. Pokud není na dohled strážník, tak už jsem tu párkrát viděl, jak děcko málem vletělo pod auto. Hlavně ti starší výrostci," říká a neskrývá souhlas s tím, aby zde strážníci dohlíželi. „Kdo jde přes přechod, tomu pokuta nehrozí," dodává.

Nejen tento týden se na takové chodce v okolí zastávky Mariánské náměstí zaměřili městští policisté. A nebude to výjimkou ani do budoucna. „Strážníci nemají přímo příkaz hlídat u zastávky. Pokud se ale v rámci služby pohybují v dané lokalitě a vidí, že dochází k porušení zákona, mají povinnost zasáhnout," říká Dana Klišová z ostravské městské policie. Problémových míst, kde dochází k podobnému riskantnímu chování chodců, je ale podle ní v Ostravě mnoho. „Například celá ulice Nádražní nebo přechod v Ostravě-Jihu u úřadu. Je tam semafor, a chodci stejně přebíhají na červenou," doplňuje Klišová s tím, že podle závažnosti přestupku mohou provinilci dostat pokutu až do výše dvou tisíc korun. Záleží na strážnících, jak tuto závažnost vyhodnotí.

„Dobíhala jsem na tramvaj na zastávce Bedřicha Nikodéma a cestu jsem si zkrátila, jinak bych ji nestihla. V tom spěchu jsem si nevšimla, že na zastávce stojí policisté. Naštěstí jsem musela vyslechnout jen jejich kázání a nic mě to nestálo," svěřila svou zkušenost Drahomíra Hrušková, sedmašedesátiletá důchodkyně z Poruby. Podle jejího mínění roli sehrálo i to, že zmíněná silnice vedoucí z Martinova je dostatečně přehledná a v danou dobu zde nebyl velký provoz. I přesto souhlasí s tím, že lidé často a zbytečně riskují. Sama se prý proto od „té doby" snaží raději vyjít z domu dříve, aby nemusela spěchat.

A podobnou zkušenost přiznal dokonce i náměstek primátora pro dopravu Tomáš Sucharda. „Skončilo to domluvou," říká.

Prioritou je zastávka Prostorná

Ale vraťme se zpět na ulici 28. října. Patří k nejvytíženějším v Ostravě a za plného provozu, který je v současnosti v okolí krajského úřadu omezen z důvodu rekonstrukce, zde vznikají doslova infarktové situace zácpy s kličkujícími chodci mezi auty, do toho projíždějící tramvaje a řidiči, kteří si potřebují odskočit například do bankomatu a nerozpakují se zaparkovat přímo před ním a ještě zablokovat už tak úzkou vozovku.

Ne u každé zastávky je přechod. Ani ten však není zárukou, že přes něj budou lidé chodit.

V dobách, kdy ulice vznikala, naši předkové nepočítali s provozem, který zde jednou bude. Protože kolem silnice je, zejména v Mariánských Horách, téměř souvislá zástavba, rozšiřovat se nedá. Nicméně velké rekonstrukce zastávek se připravují i v tomto obvodu. Začít by měly už v příštím roce.

„Prioritou je zastávka Prostorná. Mělo by dojít k jejímu rozšíření a posunutí zastávky ve směru od centra k zastávce v opačném směru. Bude bezbariérová a vybavena bezpečnostními prvky, tak aby vyhovovala současné legislativě," říká náměstek Sucharda s tím, že kvůli rozšíření nástupiště bude nutné mírně posunout silnici a zúžit chodníky. I ty by však měly být zároveň opraveny.