Málokdo si již dnes vzpomene na nehodu, která mohla mít děsivé následky a stala se hned druhý den po tragické srážce tramvají ve Vřesině. Tedy kromě obyvatel ostravské Hrabůvky. Právě v Ostravě-Jihu totiž na frekventované křižovatce před třinácti lety nezvládl zatáčku kamion převážející bomby s vodíkem a skončil na střeše. Vodíkové lahve začaly hořet. 

Snímek z tragické srážky tramvají ve Vřesině, 11. dubna 2008.
Smutné výročí. Od tragické srážky tramvají ve Vřesině uplynulo třináct let

Hasiči museli evakuovat asi sedmdesát obyvatel ze tří desítek bytů v sousedním čtyřpodlažním domě a ze dvou nedalekých vilek. Místo nehody bylo neprodyšně uzavřeno.

Křižovatka ulic Horní a Plzeňská dnes:

Metrové plameny

„Už po příjezdu prvních jednotek hasičů šlehaly z poškozeného místa mezi vodíkovými lahvemi více než metrové plameny,“ popsal tehdy situaci Deníku mluvčí hasičů Petr Kůdela s tím, že hasiči nevěděli, kolik vodíku tlakové lahve vlastně obsahují. 

Až dodatečně se dozvěděli, že lahve obsahovaly pouze zbytkový vodík, což byla zhruba desetina plného nákladu. „Ale i toto množství by mohlo znamenat velký výbuch s tragickými následky,“ dodal Kůdela.

Sadu Boženy Němcové v Ostravě-Přívoze.
Místo, kde se po setmění Ostravané nezdržují, čeká změna za více než 13 milionů

Uhašení ohně a ochlazení tlakových lahví trvalo zhruba dvě a půl hodiny. Když se riziko výbuchu snížilo na minimum, hasiči po poradě s plynařskou firmou pomocí dvou jeřábů a dvou hasičských vyprošťovacích speciálů položili kamion i s upevněným nákladem na bok.

Zpět na kola

Oříškem však bylo postavit kamion s poměrně vysokým těžištěm v podobě čtyř set tlakových lahví na kola. Nepomohlo ani zapojení dvou dalších odtahových vozidel. Hasiči proto museli sáhnout k radikálnímu kroku. Postupně odmontovali z návěsu všech pět pětitunových baterií s lahvemi v rámech.

Dopravní podnik Ostrava slavnostně vyřadil poslední dieselový autobus,  9. dubna 2021 v Ostravě. Zbývající dieselové autobusy jsou nově používané jako zálohy.
Vodíkové busy – další primát? Dopravní podnik Ostrava je bez dieselu

„Kvůli riziku výbuchu nesměly být používány rozbrušovačky a další nářadí, kde vznikají jiskry. Aby hasiči náklad postupně uvolnili, museli se plazit i do malých škvír pod pravým bokem kamionu,“ popsal tehdy na závěr mluvčí Kůdela.

Kolem půl páté odpoledne se jim po odstranění pětadvaceti tunového nákladu konečně podařilo postavit kamion na všechny čtyři. Tramvajový provoz byl obnoven v 17 hodin. Pro auta byla silnice zprůjezdněna zhruba o hodinu později.

K TÉMATU

ÚČAST NA VÍTÁNÍ OBČÁNKŮ BYLA STOPROCENTNÍ 
Vzhledem k tomu, že byla sobota, měli v nedaleké obřadní síni ÚMOb Ostrava-Jih doslova "nabitý" program. Ten se naštěstí obešel bez omezení. Kromě šesti plánovaných svateb se konalo také tradiční vítání občánků, a to za účasti všech šestnácti miminek s maminkami

„Málokdy se stává, že přijdou všichni zapsaní. Jedna z maminek telefonovala na úřad, jestli se akce koná, když je okolí pro dopravu uzavřeno,“ uvedla tehdy Šárka Zubková z ÚMOb Ostrava-Jih, která měla akci na starosti.

*Zdroj: ÚMOb Ostrava-Jih