Havarijní, tragický, nebezpečný, ostudný, rozpadající se. To jsou výrazy, kterými cestující a zbylí nájemníci označují stav nádražní budovy v Ostravě-Vítkovicích. Přestože se jí České dráhy (ČD) snaží zbavit už léta, je stále v jejich rukou. Potenciální kupec, který chtěl budovu koupit, opravit a postavit v ní nové obchody, kvůli jednání ministerstva kultury o prohlášení vítkovického nádraží kulturní památkou vycouval. Vlakové nádraží je tak stále v neutěšeném stavu.

Bude prodána

„České dráhy podaly proti rozhodnutí ministerstva rozklad a čeká se na konečné rozhodnutí. Prohlášení vítkovického nádraží památkou by pro případného nového majitele znamenalo značné omezení v budoucím využití a přestavbě budovy, proto ze zvažovaného prodeje sešlo. V současnosti je výpravní budova v Ostravě-Vítkovicích zahrnuta mezi výpravní budovy, které budou prodány v rámci prodeje části závodu ČD Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). V této věci rozhoduje vláda České republiky. Předpokládáme, že bude v této otázce rozhodnuto co nejdříve. S ohledem na řízení o prohlášení vítkovického nádraží kulturní památkou a připravovaný prodej části závodu SŽDC se opravné práce logicky zredukovaly na nejnutnější zákroky," uvedla mluvčí ČD Kateřina Šubová.

Vítkovické nádraží

V nádražní budově už zbyli jen tři nájemníci. „Pán vedle mě svůj obchod s občerstvením zavřel, protože mu tam nechodili kvůli zátarasu hlavního vchodu zákazníci. Zůstává tu ještě paní s pekařstvím a jedny potraviny. Já bych se s trafikou, kterou jsem tu původně měla, neuživila, takže jsem musela rozšířit sortiment o prodej alkoholických nápojů. ČD jsem také požádala o 50 procentní snížení nájmu. Vyhověli mi jen z části. Držím to jen díky stálým klientům. Nechápu ale celou tu situaci kolem nádraží. Původně ho v rukou měla SŽDC, která ho dala ČD zadarmo, teď jim to ČD zase chtějí odprodat zpátky. Nádraží je několikrát zaplacené, jeho vlastníci ale neumějí s penězi hospodařit. Teď si ho přehazují jako horký brambor," uvedla majitelka trafiky Simona Verlíková.

Vítkovické nádraží dál chátrá.

Pravidelně k ní zajde na pivo několik stálých štamgastů. Ti nad stavem nádražní budovy kroutí hlavou. „Podle mě je jen otázkou času, kdy to na nás spadne. Budova je celá popraskaná. Za poslední dva roky se tady nehlo ani prstem. Jediné, co se opravovalo, byly pokladny. Nejlepší by bylo, kdyby to celé zbourali a postavili místo toho menší nádražní budovu s naší trafikou. Možná by pomohlo, kdyby Vítkovicemi projíždělo více vlaků. Nádraží tady je ostudou Ostravy, stejně jako Ostravica," podotkl Roman Sorokin.

Vítkovice, ale nezastavujeme

„Budova je v neutěšeném stavu, ale neohrožuje cestující na životech. V místech, kde je stav budovy velmi špatný hlavně skleněné výplně, jsme prostory znepřístupnili veřejnosti. Vítkovická budova je předimenzovaná, velikostí poplatná době, kdy nádražím denně procházely tisíce cestujících. Dnes se jedná o zlomek tohoto počtu. Pro České dráhy byla budova zbytná, proto při zajištění základních prostor pro cestující a především technologie SŽDC pro řízení provozu byla v minulosti opakovaně nabízena k prodeji. Komerční využití budovy v této lokalitě a ve stávajícím rozsahu je velmi složité. Rekonstrukce tak rozsáhlého objektu, navíc památkově chráněného, by si vyžádala obrovské investice," doplnila Kateřina Šubová.

Podle ní už ve stanici nezastavují žádné rychlíky. „Ty byly odkloněny na trať přes Svinov a hlavní nádraží. Ve špičce tady jezdí vlaky co půl hodiny v obou směrech, mimo ni jen jednou do hodiny. Většina dopravy byla odkloněna," uzavřela mluvčí.