Nejen průmysl, lokální topeniště, ale také doprava může za to, že limity prachu v ovzduší v Moravskoslezském kraji jsou v průběhu roku často překračovány. Aspoň trochu zlepšit situaci mají takzvané nízkoemisní zóny, které v době smogu zakazují vjezd do některých částí města automobilům, které vypouští příliš mnoho emisí.

Podle ministra životního prostředí Tomáš Chalupy by mohly být zavedeny až v šesti městech Moravskoslezského kraje, o kterých analýza prokázala, že by tady měly smysl. „Jde o Opavu, Český Těšín, Třinec, Orlovou, ale také části Ostravy – širší část centra, Porubu a Svinov,“ uvedl ministr Chalupa. Naopak v Krnově či Havířově by prý toto opatření smysl nemělo. S analýzou teď ministerstvo jednotlivá města seznámí a počká na jejich reakce. Od doby, kdy města nízkoemisní zóny odsouhlasí, pak musí uplynout ještě rok, aby se veřejnost stihla připravit.

Ostrava si před časem nechala zpracovat vlastní studii v brněnském Centru dopravního výzkumu o efektivnosti zavedení nízkoemisních zón.

Podle náměstka ostravského primátora pro dopravu Aleše Boháče by podle výsledků studie mělo význam zavést zóny pro „čistá“ auta například v centru nebo v Porubě. „Také pro širší centrum a širší Porubu, což je ovšem otázka budoucnosti, protože jde o části, které vzniknou až po dobudování infrastruktur, tedy například Severního spoje či prodloužené Rudné,“ uvedl Boháč s tím, že o zavedení nízkoemisních zón v Ostravě se zatím pouze jedná a je potřeba vyřešit ještě spousta otázek. Například to, kudy povedou objízdné trasy nebo zda zákaz vjezdu do centra pro některá auta není příliš diskriminační. Boháč zároveň dodal, že by tuto problematiku neměla řešit vedení měst, ale komplexně ministerstvo životního prostředí.

„Myslím si také, že by Ostrava neměla být jediná, která případně zóny zavede. Že by se toto opatření mělo týkat několik měst naráz,“ zmínil Boháč. Náměstek primátora pro dopravu také uvedl, že město se chce lidem nabídnout alternativy, aby sami od sebe vyměnili auto za jiný způsob dopravy.

„Ověřili jsme si teď po uzavření Svinovských mostů, kdy pokud lidé vidí, že cestování MHD je snazší a rychlejší, tak jej zvolí,“ řekl Boháč. Město tak uvažuje například o vybudování parkovacího domu v blízkosti Hlavního nádraží. „Cena parkovného by byla nastavena nízko a myslím si, že pokud lidé tuto možnost budou mít, tak auto klidně nechají zaparkované mimo centrum a dojedou tramvají,“ říká Boháč. Dalším vylepšením cestování ve městě je i budování terminálu Hranečník a terminálu na Svinovských mostech.

K TÉMATU

Co to jsou nízkoemisní zóny?

Nízkoemisní zóny jsou geograficky definované oblasti, které omezují přístup automobilů na základě výše jejich emisí, s cílem zlepšit kvalitu ovzduší v těchto oblastech. Tyto zóny fungují nebo se připravují asi v 70 městech osmi evropských zemí. Z anglického názvu low emission zone se pro ně také používá zkratka LEZ.