V prvopočátcích vedení města zvažovalo čtyři varianty nové tramvajové trati, avšak vážně zvažovalo pouze dvě možnosti.

Souhlasíte s prodloužením tramvajové trati vedené po ulici 17. listopadu?
Hlasovat můžete na této stránce na konci článku.

Buďto by tramvaje z Martinovské ulice odbočovaly na ulici Bedřicha Nikodéma a dále jely po ulicích 17. listopadu a Průběžné až k hypermarketu Globus.

Nebo by u Rektorátu VŠB-TUO vytvořily už v minulosti několikrát zvažované „téčko“ a odbočovaly doprava na ulici 17. listopadu přímo.

Dále by už stejnou trasou dojely k nové točně.

Zda a nakolik jsou tyto varianty výhodné měl ukázat dopravní průzkum, který si město nechalo vyhotovit zejména kvůli několika tisícům protestních hlasů. Jeho předběžné výsledky ukázaly, že varianta odbočky z Martinovské ulice nemá smysl.

Speciální kolejový absorbent, který by měl pohlcovat prach a zároveň tlumit hluk a vibrace z tramvají, 27. srpna 2017 v Ostravě.
Kolejové absorbéry v Ostravě: Zdá se, jako by tramvaje jely po trávě

Poruba chce oživit Duhu Nyní spíše okružní křižovatka nedaleko nákupního střediska, v budoucnu třeba vyhledávaná lokalita pro kulturu či odpočinek. Obvod chce lokalitu běžně známou jako Duha oživit a občanů se dotazoval, co by si zde přáli. „Sbírali jsme od nich informace, pozorovali, jak a proč zde chodí, co tady dělají, a tyto nasbírané materiály nyní analyzujeme. Budeme počítat jak s variantou s tramvajemi, tak bez nich,“ uvedl mluvčí Poruby Martin Otipka s tím, že úvahy o proměně lokality jsou teprve v prvopočátcích.

„Nepřinesla by očekávaný dopravní přínos. Pokračovat proto budeme pouze v přípravách varianty trati vedené od Slovanu po ulici 17. listopadu,“ uvedl ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák s tím, že tato trasa výrazně přispěje k vnitřnímu propojení Poruby, zejména spojení 7. a 8. obvodu s fakultní nemocnicí či vřesinským koupalištěm.

Napomoci tomu mají ještě malé elektrobusy.

MÉNĚ ZASTÁVEK

S odstoupením od druhé varianty (zvažovalo se i souběžné realizování obou tras) ubude i počet zastávek. Těch by mělo být místo devíti jen šest.

„Snad i toto přiměje k jinému pohledu těch, kteří nás označují jen za betonáře, jejichž cílem je postavit za každou cenu co nejvíce kilometrů trati,“ řekl Semerák k zavržení druhé varianty a připomenul, že Ostrava má časově omezenou možnost čerpat na novou trať dotace ve výši kolem 80 procent bezmála miliardových nákladů.

Elektronickými panely je vybavena řada frekventovaných zastávek městské hromadné dopravy v celé Ostravě. Lidé na nich zjistí přehled spojů a časy odjezdů.
Chytré panely se rozšíří na dalších 91 zastávek v Ostravě

ODPŮRCI NEUSTOUPÍ

Vyjádření starosty Pustkovce Stanislava Pyše k zavržení jedné z variant se opakovaně získat nepodařilo. Je však pravděpodobné, že obvod se opětovně postaví proti trati. V minulosti tak učinil už několikrát. A s výsledky dopravního průzkumu se nic nemění ani pro odpůrce výstavby trati.

„Vyjmutí trasy po ulici Bedřicha Nikodema naše stanovisko nezmění. Petice chrání všechny tři ulice tedy ještě 17. listopadu a Průběžnou stejnou měrou. Ostatně tento dopravní průzkum je podle nás jen alibistický krok, který má zakrýt to, že po ulici Bedřicha Nikodema nikdy nebylo možné tramvajovou trať realizovat,“ řekla Deníku Vysloužilová.

Ilustrační foto
Novinky v ostravské MHD: sezonní tramvaj i zóna 78

CO BUDE DÁL?

Vedení města chce nyní výsledky průzkumu detailně připravit pro prezentaci zastupitelům obou dotčených obvodů, s nimiž hodlá jednat ve druhé polovině října. Představí jim také ideu zrušení stávající porubské vozovny. K tomu by ale došlo až po výstavbě samotné trati, kdy by pro potřeby garážování tramvají mohla sloužit cílová lokalita u Globusu.

„Místo v obytné zóně hlučné vozovny by Poruba získala lukrativní prostory pro další rozvoj,“ poukázal Semerák, v čem by trať Porubě ještě prospěla. Ani její zastupitelé se totiž ještě nerozhodli, protože čekají na potřebné podklady. A minimálně jejich souhlas město k realizaci trati podle svého příslibu potřebuje. Ostrava zatím stále počítá s harmonogramem, podle kterého by nová trať s tichým zeleným podložím mohla vzniknout v horizontu několika let.

Chrobákova, jedna z šesti nových zastávek na znamení ve Staré Bělé.
Zastávky na znamení? Obvod Stará Bělá je nechce

Anketa | Souhlasíte s prodloužením tramvajové trati vedené po ulici 17. listopadu?

Libor Okon, Ostrava-Poruba:
Jsem absolutně proti tramvaji. Nikdy tudy nevedla a nevidím ji tady jako potřebnou. Kam potřebuji, tam se dostanu autobusem. Sice s přestupem, ale to mi nevadí. Jediným důvodem tramvajové trati je Globus, ale i tam se dá dostat autobusem. A ať mi nikdo neříká, že tramvaj v noci neuslyším.

Marta Karasová, Ostrava-Poruba:
Mám pocit, že z okolí tady snad všichni podepsali petici proti tramvajím. Já před dvěma měsíci také. Pokud má vést tudy (kolem Duhy, pozn. red.), tak absolutně nechápu, proč teď dělají novou cestu. Co takhle počkat, jestli se trať bude stavět, nebo ne? Navíc autobusy jsou dostačující. V práci jsem za deset minut.

Veronika Hajduková, Ostrava-Poruba:
Myslím si, že by bylo rozhodně lepší, kdyby tudy vedla tramvaj. Zdá se mi to mnohem lepší možnost než neustálé přestupování na autobusy. Rozhodně to teď není ideální, většinou přestupuji dvakrát až třikrát. S tramvají se to, věřím, změní.

Odpovědět na naši otázku můžete i vy, na této stránce na konci článku.