Krajská metropole by měla mít v horizontu pár let novou vlakovou stanici, a rovnou v nejlidnatějším městském obvodě Ostrava-Jih. Nová železniční stanice by měla vzniknout na trati číslo 321, která spojuje Český Těšín a Opavu-východ.

„Obecně teď nových železničních zastávek plánujeme více a patří mezi ně i stanice Ostrava-Zábřeh. Momentálně připravujeme projektovou dokumentaci, která odhalí, jak náročná by byla případná realizace. Příští rok bychom chtěli mít projekt schválený a realizovat jej v roce 2016," řekl Deníku mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský s tím, že tímto chtějí pokračovat v trendu, kdy přibližují železnice příměstským oblastem a městským periferiím po celé republice, a tak více konkurovat automobilové dopravě.

Je zastávka potřebná?

Historicky vybudovaná železniční infrastruktura se zastávkami ne vždy odpovídá změnám územního rozvoje a osídlení. Lidé to mají proto v dnešní době někdy ke stávajícím vlakovým stanicím daleko. Nabízí se otázka, proč stavět novou zastávku, když už na trati číslo 321 jedna je, a to dokonce hned v sousedním obvodě, s dobrým napojením na hromadnou dopravu. Řeč je o chátrajícím nádraží ve Vítkovicích.

„Železniční stanice Ostrava-Zábřeh je plánována zejména s ohledem na urbanistický rozvoj městského obvodu Ostravy-Jihu. Jejím případným vybudováním by došlo ke zkrácení docházkové vzdálenosti a k lepšímu napojení na městskou hromadnou dopravu ve směru Zábřeh, Výškovice, Pískové doly a nově také Hrabůvku či Dubinu. O jejím umístění probíhají jednání mezi městem Ostravou a SŽDC," konstatoval náměstek hejtmana Daniel Havlík. Rekonstrukce, energetická náročnost vítkovického nádraží a uvedení do „normálního" zatíženého provozu by si vyžádaly obrovské náklady bez budoucího využití.

Předimenzované nádraží

„Nádraží v Ostravě-Vítkovicích je předimenzované a dnes využíváme pouze zlomek prostor. Z tohoto důvodu jsme v minulosti opakovaně nabízeli vítkovickou budovu jako zbytný majetek k prodeji. O budovu projevil zájem soukromý subjekt, nicméně vyhlášení vítkovického nádraží za kulturní památku neumožňuje potřebné stavební úpravy, a proto ze zvažovaného prodeje sešlo," přiblížila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Plánů na využití nádraží bylo v minulosti několik uvažovalo se o vybudování muzea, obchodního či zábavního centra. Vždy se ale od nich, zpravidla z finančních důvodů, upustilo. Nádraží Vítkovice je tak zahrnuto v rámci prodeje části Českých drah SŽDC.