Kdyby v hale nečekalo několik cestujících a nebylo otevřeno okénko s prodejem jízdenek, člověk by si myslel, že odtud vlaky už dávno nejezdí. Nádraží v Ostravě-Vítkovicích na rozdíl od hlavního či svinovského, která se modernizují, stále chátrá. Více než cestujících je tady ale ve středu dopoledne různých podivných existencí.

Postávají před malou trafikou, kde vedle novin a časopisů seženete prakticky cokoli, a popíjejí alkohol. „Docela se tady bojím. Hlavně večer, když je tma, je to tady opravdu nepříjemné. Pohybují se tady dost divní lidé," říká studentka Denisa Dobrocká. Z vítkovického nádraží jezdí domů, do Frýdku-Místku. „Vůbec by mi nevadilo, kdyby to tady zavřeli," dodá.

Výraz mluví za vše

Pokladní, která v okénku prodává lístky, si moc povídat nechce. Zmíní pouze to, že vlaky odtud jezdí každou půlhodinu a míří třeba do Opavy, Českého Těšína nebo Frýdku- -Místku. Na otázku, jestli tady nemá strach, neodpoví. Její výraz ale mluví za vše.

Vítkovické nádraží

Paní Olga na vítkovickém nádraží už šest let provozuje stánek s pečivem a nápoji. Tvrdí, že odtud odejít nemůže, přestože prostory tady nejsou zrovna nejlepší. „Najděte mi jiné místo za dobrý nájem," říká paní Olga a dodává: „Ti, co tady popíjejí, naštěstí nejsou nebezpeční. Ti jsou rádi, že vůbec stojí na nohou," mávne rukou. Možná ale časem bude muset z vítkovického nádraží přece jen odejít. České dráhy ho totiž nechtějí. Už loni zchátralé nádraží nabídly k prodeji. A už mají dokonce vítěze výběrového řízení. Kdo to je, ale zatím prozradit nechtějí. Stejně jako částku, za kterou nádraží nakonec prodají. „Mohu říct pouze to, že se jedná o fyzickou osobu, která má zájem budovu nádraží rekonstruovat a vybudovat zde obchodní prostory," sdělila Deníku Kateřina Šubová, mluvčí Českých drah. K částce uvedla pouze to, že České dráhy požadovaly minimálně čtrnáct a půl milionu korun.

Vítkovické nádraží

České dráhy si zároveň kladly podmínku, aby byla v budově zachována pokladna na prodej lístků a zázemí pro zaměstnance a cestující. „S tím byli ostatně zájemci seznámeni už v podmínkách výběrového řízení," podotkla Kateřina Šubová.

Podstatné pro další jednání o prodeji bude podle Šubové to, zda bude budova prohlášena za kulturní památku. Ministerstvo kultury ji totiž nejdřív za kulturní památku prohlásilo, poté své rozhodnutí zrušilo a teď jej zase obnovilo. České dráhy s tím nesouhlasí. „Nemyslíme si, že by zchátralá budova měla znaky kulturní památky," tvrdí Šubová s tím, že proti rozhodnutí ministerstva kultury podali odvolání. „Máme jiné nádražní budovy, které jsou kulturní památkou, ale ta ve Vítkovicích podle nás rozhodně není," míní Šubová. Kdyby ministerstvo kultury rozhodlo, že nádraží je skutečně kulturní památkou, mohlo by to zkomplikovat jeho prodej. Investor by byl při přestavbě budovy značně omezen.

Vítkovické nádraží