Někteří lidé se na tento moment těšili jako na velkou společenskou událost. Chvíli, kdy nejmodernější tramvaj v tuzemsku vyrazí s cestujícími do ulic, vyhlížela spousta lidí.

Tango NF2 nOVA z martinovské smyčky vyráží na svou první ostrou jízdu na lince č. 4 v pondělí 13. srpna po sedmé hodině ranní.

Hned první zastávka je obsypána lidmi. Desítky a desítky jich nastupují, řada z nich hned „tasí“ z kapes mobily a fotografuje. Že vskutku nejde o obyčejnou jízdu dokládají i přítomné hostesky, které rozdávají nafouknuté balónky a letáčky s informacemi o nové tramvaji.

„Je vážně tichá. A je tady hodně těch šílenců,“ hlásí telefonicky krátce po rozjezdu jeden z mladých mužů, odkazujíce na desítky lidí, kteří si přivstali jen proto, aby byli prvními, kdo novou tramvaj vyzkouší.

V ulicích města už lidé tramvaj s pytlovou zátěží mohli delší čas vídat zvenčí, interiér – vyjma statické výstavky na Czech Raildays – však nikoliv. Proto je předmětem debat spousty cestujících. Jedni řeší USB konektory pro dobíjení telefonu – a někteří je rovnou zkoušejí –, jiní se jen tak rozhlížejí. Další – to však jen výjimečně – kritizují. Ulička mezi sedadly je podle nich příliš úzká.

„To je ta od Stadleru, že? A vy jste jí už jela?“ táže se zřejmě své známé jedna ze starších důchodkyň. I to dokresluje situaci, která nyní kolem ostravských kolejových vozidel nastala.

Nábřeží Ostravice postupně mění svou tvář.
Nábřeží Ostravice v centru Ostravy mění svou tvář. Podívejte se

Ačkoliv tramvaj jede z Martinova až k Nové huti a při své první jízdě je snad ještě plnější než při odpolední špičce, je v ní příjemný chlad. Po nových mimokolejových vozidlech Dopravního podniku Ostrava se klimatizace dočkala také první tramvaj. Také další aspekt moderní tramvaje už lze prověřit – díky otočným podvozkům neuslyšíte známé skřípání ani ve velkých obloucích, jaký je třeba u Albertu v Opavské ulici. Výjimkou je snad jen rozjezd ze smyčky, avšak ještě než se zde stihne tramvaj od Nové huti vrátit, technici finišují s přebroušením kolejiště.

A právě na tom bude potřeba postupně zapracovat: aby novým tramvajím odpovídalo i podloží, po němž pojedou. Vždyť třeba z uměle zatravněného kopce u Frýdlantských mostů jede nOVA jako nůž po másle.

Jaká je nová tramvaj?Název: Tango NF2 nOVA
Výrobce: Stadler
Cena: 28,5 milionu korun
Délka: 24,9 metru
Kapacita: 188 osob, z toho 61 míst k sezení
Parametry: jeden vůz, plně nízkopodlažní, otočné podvozky
Vybavení: klimatizace, kamery, LCD panely, wi-fi, okenní fólie proti vandalům
Nasazena: ve zkušebním provozu (prvních 20 tisíc kilometrů) na lince č. 4

Nová švýcarská tramvaj Tango NF2 nOVA. Na svou první jízdu Ostravou i s cestujícími  vyrazila v pondělí 13. srpna 2018 z Martinova po trase linky číslo 4.Zdroj: Deník / Lukáš Kaboň

Nová švýcarská tramvaj Tango NF2 nOVA. Na svou první jízdu Ostravou i s cestujícími  vyrazila v pondělí 13. srpna 2018 z Martinova po trase linky číslo 4.Zdroj: Deník / Lukáš Kaboň

Ilustrační foto
Noční drama v Ostravě. Padl i výstřel
Tramvaje Stadler.
Od pondělí se mohou lidé v Ostravě svézt novou tramvají