K vidění na místě startu závodů, u ostravského hotelu Imperial, byly automobily evropské i americké provenience, které byly vyrobené nejméně před padesáti lety. „Doslova klenoty mezi účastníky jsou například racer Hudson 37 z roku 1912 či legendární Lagonda V 12 z roku 1928,“ uvedl Jiří Lukeš, prezident Veteran Car Clubu Ostrava. Z českých účastníků patří mezi nejzajímavější vůz na závodech třeba Škoda Popular Monte Carlo z roku 1937. Těchto vozů bylo vyrobeno pouhých dvaaosmdesát.

„Koupil jsem ho před deseti lety a šest let jsem ho spravoval,“ říká jeho majitel Zdeněk Touš. Poslední čtyři roky už se svým veteránem objíždí soutěže. „Účastníme se zhruba patnácti závodů ročně, vždy se na ně těším, na jejich atmosféru. Při závodech nejde o rychlost, na trase plníme různé úkoly. Je to hlavně o legraci,“ popsal Touš. Jeho Škoda Monte Carlo jezdí maximální rychlostí 110 kilometrů v hodině a „žere“ asi devět litrů na sto kilometrů. „Ono to vypadá závodně, ale zas tak rychlá není,“ podotkl Touš. Účastníci závodu, mezi kterými jsou zástupci z Francie, Španělska, Německa, Rakouska, Švýcarska, Polska nebo Slovenska, se do Ostravy sjeli v sobotu. V neděli absolvovali první etapu závodů, která vedla přes Karvinou-Fryštát, Petrovice, Pszczynu, Bohumín, Hlučín, Kravaře, Opavu a Klimkovice zase zpět do Ostravy. V pondělí v devět ráno má odstartovat druhá etapa závodu, jejíž součástí je například prohlídka Dolu Michal, návštěva Štramberku či exkurze v novojičínském závodě na výrobu klobouků Tonak. V Moravskoslezském kraji se závod zdrží i v úterý.

Rallye Moravia 2009, kterou pořádá Veteran Car Club Ostrava ve spolupráci s Olomouckým krajem a mnoha městy Moravskoslezského kraje a sponzory, se koná za běžného provozu formou turistické jízdy. „Posádky musejí ukázat nejen své řidičské znalosti a zručnost, ale čekají je i testy z historie motorismu,“ vysvětlil Lukeš. Do cíle na historické Horní náměstí v Olomouci by závodníci měli dorazit ve čtvrtek 10. září. Automobily v průběhu týdne ujedou zhruba šest set kilometrů.